Gattaca - Tízezreket vert át a sci-fi kamu génmódosítós reklámkampánya

Több mint húsz éve, 1997. október 24-én debütált a mozikban az Ethan Hawke, Uma Thurman és Jude Law főszereplésével bemutatott disztópikus sci-fi, a kultikus Gattaca (Andrew Niccol), mely nem csak a műfaj történetében jelentett mérföldkövet, de a film köré épített kampány tekintetében is. Kult rovatunk legújabb cikkében ezúttal egy olyan kampányé a főszerep, mely több tízezer embert vert át az Egyesült Államokban, és mely szociológiai kísérletként is bőven megállta volna a helyét.

A Gattaca című sci-fi thriller története a nem túl távoli jövőben játszódik, melyben a szülők az orvostudomány áttörésének köszönhetően megtervezhetik az utódaikat. Az elképzelés már húsz éve is olyannyira valóságosnak tűnt, hogy a film alkotói e köré építették fel a marketing kampányt, ami alaposan felkavarta az állóvizet, és nem is nézte mindenki jó szemmel a dolgot.

'A Gattacában most megtervezheti jövendőbeli gyermekét' - állt az amerikai újságok hasábján a hirdetés nem sokkal azt követően, hogy az emberiség klónozta az első élőlényt, Dollyt, a birkát.

A hirdetés olyan neves és milliók által olvasott lapokban jelent meg, mint az USA Today, a Wall Street Journal és a New York Times, az olvasók sokaságának pedig fogalma sem volt arról, hogy a Gattaca nem egy biológiai labor, hanem Ethan Hawke legújabb filmje, melyben központi szerepet játszott a klónozás.

"Arra kértük a Sonyt, hogy változtassa meg a hirdetést, hogy nyilvánvaló legyen, hogy csak egy filmről van szó, és a kampány állításai nem valóságosak" - írta egy korabeli közleményben Dr. Benjamin Younger, az Amerikai Reproduktív Orvostudományi Társaság igazgatója.

A Sony Pictures nem bocsátkozott morális vitába a kampányt illetően. A stúdió szóvivője, Ed Russell szerint az egész abból a célból kell kitalálva, amit nem mellesleg tökéletesen teljesített is, hogy rávegye az embereket, hogy a Gattacáról beszéljenek.

Az emberek pedig beszéltek is róla, és az első hirdetés megjelenését követően a szóvivő elmondása alapján több mint 50 ezer hívás futott be a megadott telefonszámra olyan leendőbeli szülőktől, akik szerették volna genetikailag megtervezni jövendőbeli gyermeküket.

Bár a Gattaca kult státuszra tett szert, a mozikasszáknál azonban leszerepelt, és mindössze 12,5 millió dollárt termelt az amerikai piacon. Egy dologban biztosak lehetünk, nem a marketingeseken múlt.   

85 Gattaca  (1997)

dráma | sci-fi | thriller

A jövőben elérkezik a genetika arra a szintre, hogy foglalkozás, kinézet, hajlamok és képességek tekintetében a szülők megtervezhetik születendő gyermekeiket. A legjobb emberek... több»