Barabás egy gonosztevő. Helyette jézust feszíttetik meg az emberek. Hogy bűntudatán enyhítsen, és kiharcolja szabadságát gladiátornak áll.
(alexxx)Barabás egy gonosztevő. Helyette jézust feszíttetik meg az emberek. Hogy bűntudatán enyhítsen, és kiharcolja szabadságát gladiátornak áll.
(alexxx)Valamikor nagyon régen a szüleimmel és a testvéreimmel láttam ezt a Barabbas című amerikai történelmi filmeposzt. Még a hetvenes évek vége felé láttuk a magyar bemutatóján, és az egész család imádta, mind a hatan. Nem mindig vagyok szerelmes Anthony Quinnbe. Néha beképzeltnek tűnik. Barabásként azonban ragyogóan alázatos, mégis hatalmas. Ez messze a legjobb filmje. Az arca ezerszer többet mond, mint ezer szót. Mintha átalakult volna, és valóban a karakter lett volna, nem pedig eljátszotta. Sztoikus és zaklatott, kínozza a lelkében lévő válság. Barabás az az ember, akit a tömeg Krisztus helyett választott, és ez egy kitalált beszámoló a Krisztus keresztre feszítése utáni életéről. Jack Palance élete második legnagyobb teljesítményét nyújtja olyan emberként, aki gladiátorokat képez, és néha meg is öli őket. Az a gonosz nevetés, ó jajj. Az az arc. A pokol melyik sarka szülte ezt az embert? Majdnem olyan jó, mint Jack Wilson fegyveres szerepe a Shane-ben. Palance annyira aljas Barabásban, hogy mindenféle pacifista szívesen megölné, ha lenne rá lehetőségük. Van néhány lassú pont, de a díszletek fantasztikusak, és a történet is remek.
Igazán Húsvét táján érdemes megnézni ezt az Újszövetséghez kapcsolódó filmet. Azt olvastam róla, hogy a „Ben Hur”-hoz hasonlítható. A nép egyöntetű akaratára a címszereplő rablógyilkost bocsátották szabadon Jézus ellenében. Anthony Quinn alakítását sokan dícsérik, én is csatlakozom az elismerésekhez. Mellette feltétlenül meg kell említenii a fantasztikusan fiatal, sármos Vittorio Gassman szereplését. A jól bevált hollywoodi mintára készített monstre bibliás filmfeldolgozás, sok emlékezetes jelenettel. Remekül működik a középkorban elterjedt Biblia pauperum helyettesítésére is.
Az ókori Róma arénáiban a mecénások nem szavaztak le hüvelykujjal egy legyőzött gladiátor megölésére, mert a felfelé vagy lefelé mutató hüvelykujj nem jelent életet vagy halált. Ha egy versenyzőt meg akartak ölni, feltartott hüvelykujjal jelezték: igen, öld meg.
A filmben látható Róma felégetése jelenet során az összes szemmagasságban történő filmezésre épített városi díszletet felgyújtották a hatás növelése érdekében. Mindent egy éjszaka alatt történt, egy felvételben kellett leforgatni.
A filmben szereplő Nérót a 62 éves Ivan Triesault alakította, habár a császár 30 éves korában meghalt.
Az olaszországi helyszínen Anthony Quinn találkozott Jolanda Addolorival, a film egyik rajongójával, és házasságon kívül szült neki két fiút. Később, 1966-ban, amikor terhes volt harmadik gyermekükkel, összeházasodtak.
A filmben látható napfogyatkozás valódi volt, mely a keresztre feszítés során kerül a filmvászonra. A rendkívüli esemény miatt Richard Fleischer rendező elhalasztotta a forgatást, hogy megörökítse a jelenség éteri természetét, mely 1961. 02. 15-én következett be.