Az Afrobeat és a nyugat-afrikai kúlturális zeneművészet nagy alakja, Baaba Maal 1953-ban látta meg a napvilágot Szenegálban, egy Podor nevű halászfaluban. Munkásságát nagy mértékben befolyásolta a bennszülött afrikai folkzene, az amerikai R&B, a raggie, a jazz és a blues. Hagyományos és modern hangszereket is felvonultat műveiben. Látnoki énekes, kulturális nagykövet és epikus mesemondó. Baaba Maal nem volt született zenei előadóművész – a nyugat-afrikai kultúrában hagyományosan az ősi Griot-kasztból kerünek ki az énekesek... Több
Az Afrobeat és a nyugat-afrikai kúlturális zeneművészet nagy alakja, Baaba Maal 1953-ban látta meg a napvilágot Szenegálban, egy Podor nevű halászfaluban. Munkásságát nagy mértékben befolyásolta a bennszülött afrikai folkzene, az amerikai R&B, a raggie, a jazz és a blues. Hagyományos és modern hangszereket is felvonultat műveiben. Látnoki énekes, kulturális nagykövet és epikus mesemondó. Baaba Maal nem volt született zenei előadóművész – a nyugat-afrikai kultúrában hagyományosan az ősi Griot-kasztból kerünek ki az énekesek és a költők (ő pedig a halászok kasztjából származott). Zenével körülvéve nőtt fel, megkérdőjelezve a griotok monopóliumát.
Baaba Maal az akusztikus gitáron kívül ütőhangszereken is játszik. Számos albuma jelent meg független és nagy kiadóknál egyaránt. 2003 júliusában kinevezték az UNDP ifjúsági megbízottjává.
Maaltól azt várták, hogy apja szakmáját fogja követni, és halász lesz. Azonban egész életen át tartó barátja és családtagja, a vak gitáros, Mansour Seck hatására Maal annak szentelte életét, hogy zenét tanuljon édesanyjától és iskolája igazgatójától. Zenét tanult a dakari egyetemen, majd három hónapos párizsi tanulmányútra ment, hogy kottaírást tanuljon. Három évig a francia fővárosban élt, ahol a Conservatoire de Paris kurzusait végezte el, és magánoktatásban részesült.
2016. március 28-án Maal elindította a NANN-K nevű jótékonysági szervezetet a globálisan fenntartható fejlődésért. Az indulás egybeesett a nemzetközi nőnappal, amelyen maga Maal adott koncertet. Azért ezt az időpontot választották, hogy tisztelegjenek a nők részvétele előtt az afrikai üzletfejlesztésben. Azóta volt egy első évfordulós bemutató a dakari Amadou Barry stadionban. A NANN-K mint szervezet célja, hogy Szenegálban és Afrika-szerte támogassa az emberek mezőgazdasági karrierjét – földművelés, állattenyésztés és halászat révén. Mindezek régi vidéki foglalkozások, de kevéssé szervezettk, és távolállnak a 21. századi életstílustól és a digitális kor gondolkodásmódjától. 2019. december 11-én Maal megígérte, hogy fák ültetésével küzd a Száhil öv elsivatagosodásának megállításáért. Azt mondta, reméli, hogy Szenegálban minden ember elmondhatja, hogy ültetett már fát.
Az 1970-es években Dakarba költözött, csatlakozott a 70 fős Asly Foutához, majd a Mansour Seckkel lépett fel. Egy kis időt Párizsban töltöttek, ahol felvették az 1984-es Djam Leelii című albumot. Szenegálba visszatérve Maal megalakította a Dandee Lenol („A nép hangja”) csoportot. Az 1988-as Wango volt az első az olyan elismert szólóalbumok sorában, mint a Missing You, a Lam Toro és a Baayo. 2015-ben a The Traveller című filmet forgatta Johan Karlberg producerrel (The Very Best, Self Esteem), és együttműködött a Mumford & Sonsszal, mutatva a különféle zenei formák kalandos összemosása iránti szenvedélyét. A Fekete Párduc első és második részében (itt még szerepelt is) kivette a részét, Ludwig Göranssonnal közösen alkottakmeg néhány zenét a két filmhez, a Wakandát, az A King's Sunsetet, a Nyana Wamot és a Welcome Home-t. A Being 2023. március 31-én jelent meg a Marathon Artists-nél. A Freak Outot Baba Ali, míg az Agreementet Beatrice Dillon remixelte.
(Lipót Testvér )