Szülei Lois Belle és William Ray Hooper. Kilencéves korában kapott egy 8 mm-es kamerát, amelynek köszönhetően hamar beleszeretett a filmkészítésbe. A University of Texas at Autsinon tanult.
1964-ben készítette el első rövidfilmjét, a The Heisters-t, amelyet öt évvel később az Eggshells című egész estés filmje követett. 1974-ben a saját forgatókönyve alapján rendezte meg A texasi láncfűrészes mészárlás című horrort, mindössze 300 ezer dollárból, amely mind anyagilag, mind kritikailag hatalmas siker lett, s hamar kultstátuszba... Több
Szülei Lois Belle és William Ray Hooper. Kilencéves korában kapott egy 8 mm-es kamerát, amelynek köszönhetően hamar beleszeretett a filmkészítésbe. A University of Texas at Autsinon tanult.
1964-ben készítette el első rövidfilmjét, a The Heisters-t, amelyet öt évvel később az Eggshells című egész estés filmje követett. 1974-ben a saját forgatókönyve alapján rendezte meg A texasi láncfűrészes mészárlás című horrort, mindössze 300 ezer dollárból, amely mind anyagilag, mind kritikailag hatalmas siker lett, s hamar kultstátuszba került.
Következő filmje az 1976-os Eaten Alive volt, majd tv-filmet készített Stephen King regényéből, A gonosz házából. 1981-ben visszatért a slasher műfajhoz Funhouse-zal, majd 1982-ben mutatták be pályafutásának másik sikeres darabját, a Poltergeist – Kopogó szellemet, amelynél Steven Spielberg töltötte be a produceri munkakört (sőt, egyes pletykák szerint a filmnek is inkább Spielberg volt a rendezője, mintsem Hooper).
A Poltergeist után Hooper három évig nem rendezett filmet (mindössze egy videoklipet Billy Idol Dancing with Myself című dalához). Ezt a csendet az 1985-ös Életerő című filmje törte meg, s amelyet a Támadók a Marsról és A texasi láncfűrészes mészárlás 2: Halálbarlang követett (mindhárom film a B-filmek gyártásáról híres Cannon Group égisze alatt készült).
Az évtized második felétől pedig egyre inkább a televíziózás irányába fordult elsősorban olyan szériák rendezésével, mint a Mesék a kriptából, a Freddy’s Nightmares, Nevem: Senki, Préda, vagy a dark Skies. 1990-ben jelentkezett újabb filmmel (Spontaneous Combustion), amelyet 1993-ban a Borzalmak éjszakái követett, majd 1995-ben újabb King-művet adaptált, méghozzá A mángorlót.
Ezután újabb általa rendezett mozifilmet csak 2004-ben mutattak be (Az eltűntek háza), majd egy évvel később készült el a Halottasház – A holtak feltámadnak. Utolsó rendezői munkája a 2013-as Djinn volt.
Az ezredforduló után sorozatok terén is aktív maradt: A Night Visions és A horror mesteri két-két részének rendezése mellett ő készítette Spielberg többszörösen díjazott miniszériájának, a Harmadik típusú emberrablások pilot részét.
Az általa elindított A texasi láncfűrészes mészárlás-franchise a 2017-es Bőrpofával együtt immár 8 egész estés filmet számol, s bár Hooper csak az első két részt rendezte, a széria összes része az ő karaktereit vette alapul. 2011-ben jelent meg első regénye Midnight Movie néven. Élete során kétszer volt nős, ám mindkettő válással végződött.
(ArpiHajdu és Réci)