A 18. században járunk, Ausztriában, ahol erdők veszik körül a falvakat. Agnes bevallja, hogy megölt egy gyermeket, és önként feladja magát. Büntetésként kivégzést kér, mivel az öngyilkosságot tartják a legsúlyosabb bűnnek. Az ördög fürdője május 27-étől a Telekom FilmPremier kínálatában!

Severin Fiala és Veronika Franz legújabb alkotása, amely kegyetlenül nyers, mégis lenyűgözően megkomponált történelmi horrorba vezet a 18. századi Ausztria és Németország rideg világán keresztül. A film világpremierjére a 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál fő versenyprogramjában került sor 2024. februárjában, ahol Martin Gschlacht operatőr elnyerte az Ezüst Medvét a kiemelkedő művészi hozzájárulásért. 

A cselekmény középpontjában egy fiatal nő, Agnes áll, akit súlyos depressziója egy olyan kétségbeesett cselekedetre sarkall, amelyet az egyházi iratok „helyettes öngyilkosságként” (suicide-by-proxy) jegyeznek fel: bűnt követ el, hogy kivégezzék – előtte azonban gyónhasson és feloldozást nyerjen. A film főhőse, Agnes – akit az énekes-színésznő Anja Plaschg alakít – friss házasként képtelen összeegyeztetni merev kalvinista hitét a házastársi kötelességekkel és a szülés utáni depresszióval. A falusi közösségben elszigetelődik, ahol a mélabút bűnként kezelik, lelki gyötrelmei pedig egyre mélyülnek, mígnem megfogalmazódik benne egy elrettentő döntés, amelyet a film kíméletlen realizmussal követ nyomon.

További főbb szereplők: Claudia MartiniMaria HofstätterDavid ScheidTim Valerian AlbertiNatalya Baranova

A történet valós alapokon nyugszik, Franz és Fiala ugyanis Kathy Stuart történész Suicide by Proxy in Early Modern Germany című monográfiájára és 18. századi bírósági jegyzőkönyvekre támaszkodtak, köztük a hírhedt 1761–62-es Eva Lizlfellnerin-esetre. A film címe a korszak vallási szóhasználatából származik, és azokra az esetekre utal, amikor a kétségbeesett, bűntudattól gyötört nők rituális kivégzés által keresték a megváltást. 

A kritikai fogadtatás rendkívül pozitív: a Rotten Tomatoes 90%-os értékelést mutat, az átlagos pontszám pedig 7,8/10. A Variety dicséri a film könyörtelen történetét, ugyanakkor kiemeli a kivételes filmes kivitelezést, a Sight & Sound két órányi „félelemmel, vérrel és érzelmi brutalitással” jellemzi a filmet, míg a Vulture újságírója kijelentette: „soha többé nem akarom látni ezt a filmet” – ami nem a minőség hiányát, hanem sokkoló erejét bizonyítja.

Az ördög fürdője nem a természetfeletti rémtettekre, hanem a mentális betegségekre és a patriarchális elnyomásra fókuszál, és éppen ebben rejlik az ereje. A film mély empátiával ábrázolja a szülés utáni depressziót és a női test feletti kontroll elvesztését – mindezt egy olyan korban, amikor a vallás és a jog szövetségben büntette a lelki szenvedést. Nem csupán horror, hanem szociológiai tragédia is, amely nyomasztó, mégis mélyen emberi lenyomatot hagy a nézőben. A film eddig 55 640 dollárt hozott a limitált európai moziforgalmazás során, ami tisztes eredmény egy ilyen komor hangvételű művészfilm esetében. Díjakban sem volt hiány: a berlini Ezüst Medve mellett Plaschg a legjobb színésznő díját nyerte el a Sitges Filmfesztiválon, míg az osztrák Diagonale fesztiválon a legjobb operatőri munkát ismerte el a zsűri.

Ha felkeltette az érdeklődésed a film, a mafabos adatlapról a Telekom FilmPremier logóra kattintva meg is nézheted, amennyiben a Telekom ügyfeleként rendelkezel tévés előfizetéssel.

Még több ajánlóért és hírért csak görgess lejjebb.

dráma | horror | történelmi

A 18. században járunk, Ausztriában, ahol erdők veszik körül a falvakat. Agnes bevallja, hogy megölt egy gyermeket, és önként feladja magát. Büntetésként kivégzést kér,... több»