Novák Tamás 1974. április 17-én született Győrben. Tanulmányait Budapesten végezte, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Jogi Karán szerzett diplomát, emellett elvégezte az ELTE történelem szakát is. Már fiatalon érdeklődött a közélet, a történelem és a film világa iránt, amely későbbi pályáját is meghatározta. Újságírói pályája 2002-ben indult: dolgozott az UFI, a Reakció, majd a mandiner.hu szerkesztőségében, emellett írásai megjelentek a Heti Válasz hasábjain,... Több
Novák Tamás 1974. április 17-én született Győrben. Tanulmányait Budapesten végezte, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Jogi Karán szerzett diplomát, emellett elvégezte az ELTE történelem szakát is. Már fiatalon érdeklődött a közélet, a történelem és a film világa iránt, amely későbbi pályáját is meghatározta. Újságírói pályája 2002-ben indult: dolgozott az UFI, a Reakció, majd a mandiner.hu szerkesztőségében, emellett írásai megjelentek a Heti Válasz hasábjain, valamint a FourFourTwo sportmagazinban. Munkásságát hamar az igényes és oknyomozó szemlélet jellemezte, amely később filmrendezőként is meghatározóvá vált számára.
Rendezőként közel húsz egész estés dokumentumfilmet jegyez. Első munkái között találjuk a Mesélő életek (2004) és az Elsodort falvak I–V. (2005) című sorozatot. 2009-ben készült el a Föld sója, majd 2010-ben pályájának egyik legismertebb alkotása, a Bűn és büntetlenség, amelyet Skrabski Fruzsinával közösen rendezett. A dokumentumfilm Biszku Béla életét és a forradalom utáni megtorlások történetét dolgozza fel, nagy visszhangot keltve a közéletben és a szakmában egyaránt.
A siker nyomán további közös munkák születtek Skrabski Fruzsinával, köztük a Becsengetünk és elfutunk című oknyomozó filmsorozat (2012), amelyet a hetivalasz.hu és az m1 televízió mutatott be. Későbbi filmjei között szerepel a Globál Menü (2014), a Cinema Inferno (2014) és a Game Over – avagy hogyan öltük meg a futballt (2016), amelyek társadalmi és kulturális kérdéseket vizsgáltak kritikus szemszögből.
Producerként is aktívan tevékenykedett, többek között a Bab Berci (2014), a Nobel-díjas hadifogoly (2014), a Városon kívüli találkozások (2014), a Kivonulás a Paradicsomba (2014) és a Vérösvény (2015) című filmek megvalósításában működött közre.
Munkáját több díjjal is elismerték: 2012-ben megkapta a Magyar Érdemrend lovagkeresztjét, ugyanebben az évben elnyerte a Kamera Korrektúra díjat is. Jelenleg a Siriat filmstúdió vezetőjeként dolgozik, ahol továbbra is a dokumentumfilmes és közéleti tartalmak alkotására összpontosít.
Novák Tamás életútja jól példázza, hogyan fonódhat össze a jog, a történelem és az újságírás a filmkészítés világával, és miként lehet a mozgóképen keresztül közérthetően bemutatni a múlt és a jelen legfontosabb társadalmi kérdéseit.
(Jazzmind)