Andrew Marton – azaz Marton Endre – magyar származású amerikai filmrendező, producer és vágó volt. 1904. január 26-án született budapesti zsidó családban. Már fiatalon kapcsolatba került a filmezéssel, 18 éves volt, amikor Deésy Alfréddal Bécsbe mehetett. Itt ismerkedett meg Ernst Lubitsch-csal, akinek a tanácsára Hollywoodban próbált szerencsét. 1927-ben visszatért Európába, és Berlinben vágóként, majd Bécsben segédrendezőként dolgozott.
1929-ben Nagy-Britanniában rendezte az első... Több
Andrew Marton – azaz Marton Endre – magyar származású amerikai filmrendező, producer és vágó volt. 1904. január 26-án született budapesti zsidó családban. Már fiatalon kapcsolatba került a filmezéssel, 18 éves volt, amikor Deésy Alfréddal Bécsbe mehetett. Itt ismerkedett meg Ernst Lubitsch-csal, akinek a tanácsára Hollywoodban próbált szerencsét. 1927-ben visszatért Európába, és Berlinben vágóként, majd Bécsben segédrendezőként dolgozott.
1929-ben Nagy-Britanniában rendezte az első filmjét. Mintegy négy évtizedes karrierje során összesen körülbelül 30 játékfilmet készített; ezekre rendszerint jellemző volt a látványosság és az egzotikum. 1934-ben elkísért egy német expedíciót Tibetbe, ahol leforgatta A Himalája démonja című filmet, de ez származása miatt nem jelenhetett meg a saját neve alatt. Rövidesen hazatért Magyarországra, ahol elkészítette egyetlen magyar filmjét (Elnökkisasszony, 1935), majd Korda Sándorral dolgozott együtt Londonban.
A háború kitörésekor az Egyesült Államokba távozott, ahol a 40-es és az 50-es években sok filmet forgatott az MGM számára. Az 50-es évek közepén többekkel együtt létrehozta saját produkciós cégét.
Tekintélyes a televíziós munkássága is, több tévéfilmet, illetve tévésorozatok (Flipper, Daktari) epizódjait is rendezte, készített természetfilmeket is. Volt second unit director is pl. Mike Nichols, Fred Zinneman, William Wyler stb. mellett (ily módon közreműködött pl. a Ben Hur, A 22-es csapdája vagy a Kelly hősei elkészítésében), filmjeikben akciójeleneteket rendezett. Amerikai korszakának egyik legfontosabb alkotása A leghosszabb nap, amelyben az amerikai külső felvételek elkészítése fűződik a nevéhez.
A 60-as évek végén visszavonult a rendezéstől, 1992. január 7-én, Santa Monicában halt meg.
(Filmbarbár)