Brian De Palma (teljes nevén Brian Russell De Palma) 1940. szeptember 11-én született New Jerseyben. Apja sebész volt, akinek munkája teljesen elbűvölte a fiatal De Palmát. Rengeteg időt töltött apja munkahelyén, és a műtétek látványa később rányomta bélyegét filmjei képi világára. A Columbia egyetem fizika szakára járt, amikor beleszeretett a színjátszásba.
Első filmjét barátaival egy 16 milliméteres kamerával forgatta Woton’s wake (1962) címmel. Az egyetem befejezése után reklám- és dokumentumfilmeket... Több
Brian De Palma (teljes nevén Brian Russell De Palma) 1940. szeptember 11-én született New Jerseyben. Apja sebész volt, akinek munkája teljesen elbűvölte a fiatal De Palmát. Rengeteg időt töltött apja munkahelyén, és a műtétek látványa később rányomta bélyegét filmjei képi világára. A Columbia egyetem fizika szakára járt, amikor beleszeretett a színjátszásba.
Első filmjét barátaival egy 16 milliméteres kamerával forgatta Woton’s wake (1962) címmel. Az egyetem befejezése után reklám- és dokumentumfilmeket készített.
Két évvel diplomája megszerzése után forgatta első elismert filmjét The Wedding Party címmel.
Az első kereskedelmileg is sikeres filmje a Nővérek (1973) volt. A merész alkotás a kritikusokból ellentmondásos reakciókat váltott ki, bár sokan Alfred Hitchcockhoz hasonlították. A következő, hasonlóan provokatív filmje, A paradicsom fantomja (1974) produceri teendőit többen is visszautasították, végül Edward R. Pressman, a Nővérek producere vállalta el. Ez követően forgatta az alulértékelt Megszállottság (1976) című filmjét, aminek zenéjét Bernard Herrmann, Hitchcock kedvenc zeneszerzője írta.
Karrierjében az áttörést a Carrie (1976) című Stephen King-adaptáció hozta meg, amit sokan De Palma legjobb filmjeként tartanak számon, többek között az abban használt speciális effektek miatt.
Bizonyos szempontból fiaskónak bizonyult az Őrjöngés (1978) című filmje, mivel nem hozta meg a 20th Century Fox stúdió által várt bevételt, ezért kihátráltak a rendező következő filmterve mögül. De Palma ekkor úgy döntött, hogy visszatér saját rendezői gyökereihez, és felhagy a véres, drága költségvetésű filmekkel.
1983-ban egy klasszikus krimi, A sebhelyesarcú (1983) remake-jét készítette el. Négy évvel később forgatta le a hatalmas sikernek bizonyuló Az érinthetetlenek (Aki legyőzte Al Caponét) (1987) című gengszterfilmjét. 1995-ben a Tom Cruise nevével fémjelzett Mission: Impossible (1996) című akciófilmmel aratott további sikereket.
Ezt követően azonban pályája lefelé ívelt. A kritikusok nem kímélték a Hiúságok máglyája (1990), de a Mars mentőakció (2000) című filmjét sem. 2002-ben aztán újra javított a megítélésen az Antonio Banderas főszereplésével forgatott Femme Fatale-lal, melyet azonban ismét gyengébb produkciók követtek, köztük a hazai mozikban is bemutatott Dominóval (2019).
(hp)