Steven Spielberg a film elkészítésekor már túl volt az első rendezői "tűzkeresztségen". Sokan azt hiszik (tévesen), hogy az első rendezése, de nem. Az 1964-es Tűzfény és az 1968-as short alkotás, az Amblin' már a tarsolyban volt. De térjünk rá az 1971-es, Duel (Párbaj) című filmünkre!
Egy igazi, hamisítatlan "road movie", ami tökéletes tükörképet mutat az 1970-es évek eleji Amerikáról, amikor még az utak sokkal kietlenebbek és veszélyesebbek, és jóval gyérebb forgalmúak voltak, mint manapság. Spielberg itt még ismeretlenként, szó szerint szabadon szárnyalhatott, saját érzéseit, saját gondolatait, tehetségét vihette bele a filmbe.
A "kisember" magányossága, tehetetlensége, kiszolgáltatottsága, ami erősen kiviláglik az alkotásból, és teljessé, élvezhetővé, sőt különlegessé teszi a filmet. Egy hihetetlenül pörgős, gyors lefolyású mozit látunk, ami nem lassít, erősen tartja és diktálja a tempót. A rengeteg belső kamerás felvétel szinte "klausztrofób" érzéseket mutat kifelé, növelve ezzel is hősünk, nevesítve David Mann (Dennis Weaver) magányos küzdelmét a "láthatatlan" ellenséggel, aki egy 1955-ös Peterbilt 281-es kamionban rója az utat.
Mann egy kereskedelmi utazó ügynök, átlag élettel, sz*r munkával, és heti rendszerességgel utazik főnöki vizitre Plymouth Valiant kocsijával a sivatagon át. Mostani útján viszont egy ütött-kopott kamion eregeti a füstöt előtte, így gyorsan kielőzi, hiszen időre kell megjelennie. Viszont a kamion visszaelőzi, majd sunyi módon, egy fura játékot elkezdve, ismét belassít. Mann bevadul, és kissé életveszélyes módon visszaelőzi, mire a kamionos hosszú dudálással jelez, ez nem tetszik neki. Majd a macska-egér harc kezdetét veszi...
A kisember kiszolgáltatottsága és az emberi gonoszság harca egy hierarchikus eposzban, amit látunk, és mi önkéntelenül is elkezdünk szurkolni a kétségbeesett "kisembernek". Láthatjuk Mann lassú, de biztos összeomlását, mint például az út menti kis étkezdében, ahol még egy "ártatlan" kamionossal is összeverekszik. Az úton viszont tovább folyik a harc, ahol Mann az "egér", és a kamion a "macska", aki szabadon "garázdálkodhat", senkitől sem zavartatva. Láthatjuk az emberek közönyét és nemtörődömségét, ami szintén a félelmetes kamion és vezetője pozícióját erősíti ki nem mondva.
Mikor kezd teljesen elhatalmasodni rajta a pánik, egy út menti fülkéből, egy másik kis étkezde mellől telefonál a rendőrségre. A rémisztő, hatalmas kamion teljes sebességgel belehajt a fülkébe, a férfi csak az utolsó pillanatban tud elugrani előle. Ekkor döbben rá (kissé későn), hogy a sofőr el akarja pusztítani, meg akarja semmisíteni őt. Szembesül vele, innen nincs menekvés, itt valakinek pusztulnia kell, és csak egy maradhat (szabadon a Hegylakóból).
Richard Matheson, a forgatókönyvíró pompás történetet fabrikált, és Steven Spielberg egy kőkemény, zavarba ejtő mozit készített belőle. Jack A. Marta operatőr is tökéletesen belesimult a filmbe, fantasztikus képekkel, beállításokkal dobja fel ezt a "körömrágós" mozit. Alapmű, klasszikus, Spielberg pedig elindult a világhírnév felé vezető úton, immár megállíthatatlanul...

82 Párbaj (1971)
David Mann autójával éppen egy üzletféléhez tart az egyik amerikai országúton. Váratlanul feltűnik mögötte egy nyerges vontató, amely gyilkos párviadalra kényszeríti, mely... több»
Szereplők: Dennis Weaver, Jacqueline Scott, Eddie Firestone, Lou Frizzell, Eugene Dynarski