2025.06.24 09:59 Jazzmind Olvasottság: <100x
0

Nem csak egy felnövéstörténet

A KIX első pillanatai megtévesztően könnyedek. Budapest sivárabb kerületeiben követjük egy kisfiú, Sanyi útját, aki a kamerának már-már barátságosan pózol, látszólag gondtalanul lődörög, cigizik, káromkodik, és saját szabályai szerint éli az életét, egyedül az utcán. Eleinte úgy tűnik, egy újabb felnövéstörténet bontakozik ki előttem, egy nehéz sorsú gyerek küzdelmeit látjuk egy nyers, de empatikus lencsén keresztül. A rendezők, Mikulán Dávid és Révész Bálint láthatóan közel engedték magukhoz a szereplőiket, és ez a bensőségesség elemi erővel hat.

Aztán valami megtört. A film során finoman, de határozottan kezdett kirajzolódni, hogy Sanyi nemcsak megfigyelt alanya, hanem egy súlyos tragédia központi szereplője is volt, olyan eseményé, amely 2019-ben az egész országot megrázta: a Ráday utcai kollégium felgyújtása, amely egy emberéletet is követelt. Őszintén szólva erről nem is tudtam, az átkötésről.

Nem csak egy felnövéstörténet

Amikor ez tudatosult bennem, minden jelenet más fényt kapott. Amit korábban vagányságnak vagy gyermeki dacnak láttam, hirtelen árnyaltabbá vált, elhanyagoltság, trauma és kontrollvesztés rétegei kerültek elő. A film – dicséretes módon – nem akar ítélkezni. Nem mentesíti Sanyit, de nem is démonizálja. Ehelyett megmutatja, hogy milyen összetett tényezők vezetik el az embert, különösen egy védtelen fiatalt, a visszafordíthatatlan tettekig.

Nehéz nézni a filmet úgy, hogy közben ne az áldozatra gondoljunk, ne érezzük a feszültséget a művészi érzékenység és az erkölcsi felelősség között. De talán ez a KIX legnagyobb erénye is, nem engedi, hogy kényelmes távolságba helyezkedjünk. Arra kényszerít, hogy végig szembenézzünk, a társadalom kudarca ez, nemcsak egy fiatalé. Mi történik, ha egy gyerek elvész a rendszer réseiben, ha nincs felnőtt, aki elkapja, amikor zuhan?

Sanyi története nem mentség, hanem figyelmeztetés. A KIX egy megrázó, nyugtalanító, de fontos film. Főként azért, mert az ártatlanság és a felelősség határán egyensúlyoz, miközben végig megőrzi emberségét. Én nézőként először nem tudtam, hogy kit látok, de mire befejeződött a film, már nem tudtam elfelejteni. Azt is döbbenetes volt látni, hogy mélyszegénység nemcsak vidéken létezik, ahol kevesebb sok esetben a munka és a lehetőség, hanem Budapesten is.

Engem ez a film többszörösen felkavart. Nincs külön rendelet arra nézve, hogy az éghető dolgokat hol lehet tárolni a lakáson kívül? Tudomásom szerint társasházak folyosóin se lehet tárolni semmi éghetőt biztonsági okokból. Lomtalanítás volt akkoriban? Ha villám csap abba a matracba, vagy ha egy arra sétáló lepöccinti a cigaretta végéről a parazsat, megint más lesz a történet kimenetele...

81 KIX  (2024)

dokumentum

A Kix egy 12 éves odüsszeia, amely végigkíséri Sanyi útját a budapesti utcagyerekből kiábrándult fiatal felnőtté válásig. A Dávid és Bálint filmkészítőkkel kötött... több»

0