Noha Bruce Willis közel egy évvel ezelőtt visszavonult a színészettől, sokakat még mindig foglalkoztat a kérdés, hogy vajon mi is vehette rá a legendás akcióhőst, hogy pályafutásának utolsó éveiben egyre kevésbé vállalható projektekben vegyen részt.

A szálak egyértelműen az Emmett/Furla/Oasis produkciós céghez vezetnek, amelyről köztudott, hogy Z-, legjobb esetben is B-kategóriás produktumokat hoz a szakmában.

Luke Ford The Producers című könyvében Randall Emmett úgy mutatkozik be, mint aki rokonságban áll  Jerry Bruckheimerrel, majd elmondja, hogy John Badham The Strong Way című filmjének produkciós asszisztenseként kezdte karrierjét.

A New York-i Visual Arts School elvégzése után több rövidfilmet készített, mielőtt sikerült összehozni az 1995-ben bemutatott Eyes Beyond Seeing című egészestés mozit. Később Los Angelesbe költözik, gyakornok a Bruckheimernél, egy évig Nick Stein tehetségkutató ügynök asszisztense, két évig Mark Wahlberg személyi asszisztense, Emmett kipróbál dolgokat, megfigyel, tanul, és találkozik azzal az emberrel, aki mindent megváltoztat: George Furlával, egy korábbi Wall Street-i vezetővel.

Együtt, kevés pénzből, 1999-ben elkészítették első közös projektjüket, a Speedway Junky-t. Ezt követően vágtak bele első közös nagyobb vállalkozásba, az Emmett/Furla/Oasis Films megalapításába.

A “SIKER” KULCSA

A 2000-es évek elején már megvolt a “recept”. Az elképzelés az volt, hogy ismert és népszerű színészeket kell szerepeltetni egy alacsony költségvetésű filmben, hogy a közönséget bevonzzák és a projektet nemzetközileg előértékesíthessék. A legtöbb ilyen projektet közvetlenül videóra tervezték, egy olyan időszakban, amikor a DVD egyre népszerűbb, míg a VHS elkezdett kiszorulni.

Ennek a receptnek a lényegét 2021 óta "geezer-teasers"-nek nevezik, amit "öregember-csalogatónak" lehetne fordítani, amiért a promóciós anyagokon idős filmsztárokat szerepeltetnek, akik inkább a plakátokon, mint a kész filmben szerepelnek.

A 2000-es évek elején elsőként olyan színészeket csábítottak el, akiknek karrierjük épp leáldozóban vagy épp mélyponton volt, köztük Ray Liotta, Billy Bob Thornton, Charlie Sheen, Val Kilmer, Steven Seagal, Wesley Snipes és még hosszan sorolhatnánk. Az pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy a forgatás gyakran olyan országban zajlik, ahol az adójóváírás rendkívül előnyös, mondani se kell, hogy az EFO módszeresen keresi az ilyen helyszíneket.

TELJES LENDÜLETTEL

2005-re már olyan sztárokat sikerült szerződtetni, aki késsé benne voltak a korban, így került a képbe Nicolas Cage (The Wicker Man), John Cusack és Morgan Freeman (Kalandtúra), Al Pacino (88 perc) és bizony Sylvester Stallone is (John Rambo).

Ha egy sztár egyszer bekerült a címjegyzékükbe, többször is beültetik őket egy “iparilag” gyártott filmbe. Cserébe megkapják a költségvetés nagy részét, amelyért minimális időt kellett csupán tölteni a forgatáson. A Los Angeles Times értesülése szerint a Salvage Salvation című filmért Robert De Niro 11 millió dollárt tett zsebre 8 forgatási napért, illetve olyan további juttatásokat kapott, mint egy hét luxusszállodában a forgatás után, minden költséget kifizetve, egy magánrepülőt, amely készen áll arra, hogy 12 hónapra a Karib-tengerre repítse őt egy általa választott időpontban, és további 100 000 dollár állt rendelkezésére a kiadásokra.

A BRUCE WILLIS JELENSÉG

Ezen a ponton el is érkeztünk a Bruce Willist érintő jelenséghez. A színész ugyanis 23 filmet készített mindössze 3 év alatt. Az egész a 16 utcával kezdődött, amelyet a 2011-es Felültetve követett, és ez idő alatt Willis karrierje még mindig szárnyalt, hiszen olyan népszerű produkciókban szerepelt, mint a Red, a Die Hard 4.0 - Legdrágább az életed és A feláldozhatók. Willis azonban azonban nem arról híres, hogy könnyű lenne vele együtt dolgozni a forgatásokon, néha pedig sok pénzt kért egy-egy szerepért. 

2015-re viszont már három filmre aláírt szerződése volt a vállalattal, a következő évben kettő, 2021-ben ismét négy, 2022-re pedig három. Az is sokatmondó, hogy a Kódolt kockázat munkálatai során csupán négy napot töltött a forgatáson.

Az Emmett/Furla szerződésben az szerepel, hogy fel kell bérelni egy személyt, aki fülhallgatóval fújja a szövegét, heti 4150 dolláros fizetéssel, plusz 830 dollár minden további napra. Kimondja, hogy ennek a súgónak is beszédszerepet kell kapnia a filmben, és Willis szállodájában fog lakni, napi 75 dollárral.

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy Bruce Willis egy további cégnek, a 308 Ent-nek is sokat forgatott, így 2020 és 2022 között nyolc film stáblistáján is felbukkan a neve.