Óriási összegre mondott nemet Christopher Nolan, új filmjével sem tér vissza a Warnerhez

„Christopher Nolan önmagában egy IP” - mondja Jeff Bock, a jegypénztárak bevételének elemzője - „Csak egy maroknyi hasonló rendezőt ismer a nagyközönség, és ő jelenleg a lista élén áll.”

„Ami számít [Nolan számára], az az, hogy helyesen fogod-e kiadni [a filmjét]? Megfelelő marketingstratégiát fogsz-e alkalmazni? Megkapod az Imax vásznakat? Magamra hagysz, hogy megcsináljam azt a filmet, amit szeretnék? Mindezeket a dolgokat, amelyekről tudja, hogy a Universal [az Oppenheimerrel] együtt kapta meg” - idézi Stephen Gallowayt, a Chapman Egyetem Dodge Film- és Médiaművészeti Főiskolájának dékánját a Variety - „Miért ne menne a Universalhoz?”

Amiért Nolan otthagyta a Warnert

2020-ban Christopher Nolan 200 millió dolláros Tenet című filmjének bemutatása veszélybe került, mivel a COVID-járvány miatt határozatlan időre el kellett halasztani, és a mozik zárva maradtak. Azon a nyáron a rendező azt szerette volna, hogy kém-thrillere legyen az első nagyszabású alkotás, amely az újra megnyitott mozikban debütál. Ann Sarnoff, a Warner Bros. Entertainment korábbi vezetője és Toby Emmerich, a stúdió filmes elnöke pedig beleegyezett, hogy a filmet moziba hozzák, amennyiben Nolan lemond bizonyos díjakról...

Így próbálták visszacsábítani az új vezetők

A WarnerMedia és a Discovery 2022-es fúzióját és az azt követő szemléletváltást követően az újonnan beiktatott Michael DeLuca és Pamela Abdy, a mozgóképes csoport vezetői nagyon szerették volna, ha Nolan visszatér a stúdióhoz.

Nolan kilenc hónappal az ő érkezésük előtt ment át a Universalhoz, hogy elkészítse az Oppenheimert, pedig a rendezőnek hosszú múltja volt a WB-vel, egészen a 2002-es Álmatlanság című filmig visszamenőleg. Végül a Warner Bros. írt neki egy hétszámjegyű csekket, visszatérítve a Tenetből befolyt honoráriumát, amiről korábban lemondatták.

A rendező, akinél nem a pénz beszél

Sajnos ez a gesztus nem hozta vissza Nolant. Egy olyan ember számára, aki továbbra is ugyanabban a szerény házban él a Hollywood Hillsben, és akiről köztudott volt, hogy egy 20 éves Hondával jár, a pénz nem fontos, és néhány plusz millió nem mozgatta meg. Ehelyett az Oscar-díjas rendező és producerpartnere és felesége, Emma Thomas úgy döntöttek, hogy következő projektjét, amelyben Matt Damon a főszereplő, a Universalhoz viszik.

A Warner ajánlata mégis aláhúzza Nolan egyedülálló státuszát Hollywoodban, amely nehezen tudta kinevelni az Oscar-díjas és multiplexeket megtöltő rendezők következő generációját. Valójában Nolan a nagy névvel rendelkező rendezők kihalófélben lévő fajtájába tartozik.

Egy "kihalófélben" lévő faj?

Ebbe a kis csoportba tartozik Quentin Tarantino és James Cameron. Steven Spielberg és Martin Scorsese is hasonló pozíciót töltött be, de a bevételük egyre csökken, még akkor is, ha a gyártási költségvetésük stabil. (Spielberg 100 millió dolláros West Side Story rebootja a COVID vége felé 76 millió dollárt hozott világszerte, míg Scorsese Megfojtott virágok 215 millió dollárba került, de 159 millió dollárt keresett világszerte tavaly).

A filmkészítők új hullámánál kevés az ígéretes jelölt. Greta Gerwig és Ryan Coogler bár egyedi stílusúak, és megasikerekkel büszkélkedhetnek (a Barbie - 1,45 milliárd dollár) és a Fekete Párduc (1,35 milliárd dollár), de ezek a filmek már meglévő sikeres márkákon alapultak.