A Waschowski-nővérek cyber kultuszfilmje, mely újraírta a világról, a valóságról és az életről, ugyanakkor a mozizásról alkotott elképzeléseinket. Zseniális, mégis borzasztó víziót szabadított el a beprogramozott valóságról, arról, hogy mindannyian a Mátrix rabjai vagyunk.
A film egyfajta tudattágítóként az elmebeli szabadság keresésére buzdít. Azonban a Mátrix több egy látványos és filozófia kérdéseket feszegető akciófilmnél. A mű maga is egy komplex filozófiai és bölcseleti értekezés, vagy inkább egy filozófiai Rubik-kocka, amit még 20 év elteltével sem tudunk teljesen megfejteni. Intellektuális mélysége pedig nem véletlen: Lilly Waschowski annyi év találgatás után megerősítette azt a teóriát, mely szerint a Mátrix a transzneműség allegóriája. A testvérpár átváltozás utáni vágyából építkezett a világot irányító szupergépezet története; vagyis az emberi elmében és valóságtudatban való sokkal, sokkal mélyebb alámerülés szükséges az átfogó megértéséhez, mint azt eddig gondoltuk.
Neohoz hasonlóan nekünk is meg kell tanulnunk túllátni a fizikai síkokon, el kell hagynunk az érzékszerveinkkel érzékelhető anyagi valóságot, és bele kell tekintenünk az anyagi világ mögött rejlő végtelen tudástengerbe. Áttudta törni azt a bizonyos falat fantázia és valóság között, ami a valaha készült legnagyobb mentális hatással bíró filmmé tette. És ezzel még nincs vége a szubkulturális utalásoknak.
A Mátrix a kereszténység metaforikus verziójaként is értelmezhető: Neo a megváltó, az emberiség szellemi megmentője, aki harcot vív az emberiséget szellemi sötétségben tartó, emberi alakot öltött, mesterséges intelligenciaként ábrázolt démonokkal, akik közvetlenül a Mátrix irányítása alatt állnak. A felszabadított emberek utolsó megmaradt városa Zion, mely a bibliai Sion szerepét tölti be. Trinity neve a Háromságra utal, és az árulás júdási motívuma is felbukkan. Morpheus pedig a görög mitológiában az álmok istene, itt pedig ő az, aki egyetlen kapszulával véget vet az álmoknak. Emellett a buddhizmus több jegye is megjelenik a cselekményben.
Végső soron elmondható a filmről, hogy maga is egy piros kapszula; a megnézése után többé sosem fogunk úgy tekinteni önmagunkra és a világunkra, mint azelőtt.

92 Mátrix (1999)
Neo (Keanu Reeves) ismeri a világot, amiben él, legalábbis azt hiszi, amíg meg nem ismerkedik Morpheusszal (Laurence Fishburne). A titokzatos férfi olyan dolgokat mutat neki, melyek... több»
Szereplők: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Joe Pantoliano