2023.06.09 15:50 Artemisia Olvasottság: 174x
2

Ürüm az örömben

A leginkább humoristaként ismert Sebastian Maniscalco már feltűnt a filmvásznon kisebb szerepekben, többek között Scorsese 2019-es gengsztereposzában, Az írben is. Most azonban nemcsak főszereplője, hanem forgatókönyvírója is az Ürömapámnak, melynek sztorijához saját tapasztalataiból inspirálódott, és amelyben Robert De Niro ismét egy ciki nagypapát játszik.

A film sztorija faék egyszerűségű: Sebastian (Sebastian Maniscalco), a bevándorló fodrász fia Ellie-vel (Leslie Bibb), a tősgyökeres amerikai arisztokrata lánnyal jár, és készül megkérni a kezét. Azonban Sebastian apja, az enyhén szólva is boomer Salvo (Robert De Niro) csak akkor hajlandó áldását adni a fiatalokra és Sebastiannak adni elhunyt feleség jegygyűrűjét, ha előtte megismeri Ellie családját. Így a július 4-ei hosszú hétvégére apa és fia együtt indulnak az illusztris családhoz, ahol a Salvo maradiságából és az osztálykülönbségekből fakadó, lerágott csontnak számító helyzetkomikumok és erőltetett stand-up ízű dialógusok igyekeznek gondoskodni a szórakozásról, inkább kevesebb, mint több sikerrel.

Ürüm az örömben

A sztori, bár egyszerű és számtalan vígjátékban, számtalan formában láttuk már, de akár jó is kisülhetett volna belőle jobb arányérzékkel és picit több réteggel ellátva. De látszólag nem is törekszik egyediségre, pl. az olasz az temperamentumos és családcentrikus, az amerikai arisztokrata karót nyelt és unalmas, a szegény az talpraesett, a gazdagnak csupa fura hóbortja van (meditáció, pávákkal suttogás) stb. A humort is eszerint tálalják, és nyilvánosan lecsúszó alsónadrágokkal, valamint vacsorára feltálalt házikedvencekkel egészítik ki.

A humor tehát nem túl izmos, ráadásul az összes poént lelőtte az előzetes, a szereplők közötti kémia nem igazán működik, a játékidő végére sem elég hihető, hogy ezek az emberek épp most kovácsolódtak egy családdá. Ráadásul Ellie családja annyira papírmasé karakterekből áll, hogy még a köztük és Salvo közti konfliktusok is elvarratlanul maradnak. Az apa-fia szál nincs megfelelően kibontva: az alapfelállás, miszerint Salvo makacs és a saját értékeire akarja tanítani Sebastiant, aki cikinek érzi apja viselkedését, semmit sem változik a játékidő alatt, aztán az befejezésben szörnyen giccses tálalásban a semmiből rájönnek, hogy a család a legfontosabb, és hirtelen, egy kínos reptérre futós jelenetben minden generációs különbség és konfliktus – amit a film nyolcvankilenc percen át tárgyalt – varázsütésre megoldódik.

Szerencsére De Niro nem csinál magából olyan totálisan hülyét, mint mondjuk a hírhedt Nagyfater elszabadulban, de még így is önmaga és eddigi munkássága kiparodizálásáról beszélhetünk. Sebastian Maniscalco nagy filmes áttörésére még várnunk kell, mert ezzel a szereppel garantáltan nem fog befutni Hollywoodban.

63 Ürömapám  (2022)

vígjáték

Sebastiant (Sebastian Maniscalco) a menyasszonya, Ellie (Leslie Bibb) arra biztatja, hogy bevándorló fodrász apját, Salvót (Robert De Niro) vigye magával a lány szupergazdag és... több»

2