A démoni apáca, Valak belépője olyan hatásosra és félelmetesre sikeredett a Démonok között 2-ben, hogy 2 évvel később saját spin-off filmet kapott. Bár nyilvánvalóan a rajongói igények kielégítése volt a fő cél, és a lény értelmi szerzője, James Wan is csak produceri feladatokat vállalt a projekt során, Az apáca mégis ígéretes vállalkozásnak tűnt.
A Conjuring-univerzum időrendben legkorábbi darabjaként hivatott bemutatni Valak eredettörténetét, és megágyazni a Warren-házaspár későbbi munkásságának (amit az utolsó jelentével szépen teljesít is). Az 1950-es években járunk, Erdély egy eldugott, erős szegletében ódon kolostor rejtőzik. Az itt remete életet élő apácák sosem hagyják el az épületet, a közeli faluban élők pedig rettegnek a zárda közelébe menni. Mikor az egyik apáca rejtélyes körülmények között öngyilkosságot követ el, a Vatikán a helyszínre küld egy a természetfeletti jelenségekre specializálódott ún. csodavadászt, Burke atyát (Demián Bichir), valamint egy különös látomásokat látó novíciát, Irene nővért (Taissa Farmiga). Sajnos bővebb információt nem tudunk meg arról, hogy a Vatikánnak van-e valami sejtése a kolostorban történtekkel kapcsolatban, és már korábban is összefüggésbe hozták esetleg Irene nővér látomásaival, és épp ezért küldik oda pont őt, vagy csupán véletlenszerűen választják ki mindkettejüket.
A Démonok közöttben már pedzegetésre került Lorraine Warren hite és annak megingása, így kifejezetten jó ötlet volt a vallási téma. A helyszín és a film atmoszférája pedig brutálisan erősre sikeredett, fullasztóan sötét, hátborzongató hangulat uralkodik. Az omladozó kolostort körülölelő sötét erdő, a ködös kis temető a sírokba épített csengőkkel, a hatalmas, elhagyatott, nyirkos termek és folyosók, feszületek és keresztek mindenhol; első pillantásra lehet tudni, hogy ezt a helyet bizony démoni erők uralják.
Az apáca (Bonnie Aarons), mint karakter itt is dermesztően félelmetes, azonban muszáj szólni arról a hibáról, amit a legtöbben kritizáltak a filmmel kapcsolatban: az ijesztgetések, jump scare-ek túlzásba vitelét, illetve Corin Hardy rendező nemhogy túlzásba viszi az ilyen jelenteket, hanem nem is használ másfajta eszközöket a félelemkeltésre. Azon túl pedig, hogy ez a módszer egymagában egyszerűen elcsépelt, a film erősebb szegmenseit is kikezdi. Egyrészt kétségtelen, hogyha átlagos családi ház folyosóján (ami akár a mi saját nappalinból nyíló folyosó is lehetne) bukkan fel egy ilyen apácaszerű entitás, az egy közepes erősségű infarktus - még a képernyő előtt is. Viszont itt felépítettek egy nagyon horrorrisztikus, klasszikus gótikus helyszínt, ahová vámpírokat, zombikat, életre kelt vízköpőket vagy bármilyen más rémet is el tudnánk képzelni. Annyira beillik ebbe a környezetbe Az apáca, hogy a jelenléte önmagában nem kelt feszültséget, nem ad plusz félelmet a felbukkanása.
Másrészt pedig ezek a jump scare-ek nagyon sűrűn vannak időzítve. Már az első jelenetekben megmutatja magát Az apáca, aztán szinte minden jelenetben feltűnik és ráijeszt a szereplőkre, így a néző nagyon hamar inmunissá válik a megjelenéseire. De mondjuk a finálé a katakombákban így is elég jó volt, csak Frenchie abszolút oda nem illő poénkodásai rontották el a hangulatot.
A kiváló atmoszféra és a kiváló főgonosz adott volt, azonban maga a történet, a cselekmény meglehetősen gyenge lábakon áll, sajnos a történetmesélés helyett az ijesztgetésre lett kihegyezve az egész. Emelett a karakterek sem lettek valami mélyen megírva. Demián Bichir korrekt alakítást nyújt Burke atya szerepében, de magáról a karakter motivációiról, gondolatairól nem sokat tudunk meg. Mindössze egy részletet közölnek a múltjából, ami csak arra szolgál, hogy újabb para jelenetek táptalaja legyen. Taissa Farmiga-nak, aki egyébként Vera Farmiga húga, alapvetően jól állt Irene nővére szerepe, illett az ábrázolt környezetbe, de az ő múltját mindössze egy mondattal intézik el, amit a látomásaiban hallott folyton. Nem tudjuk meg, hogy pontosan miért vállalta a küldetést, mennyire voltak hasonló paranormális tapasztalatai, úgyszólván semmit.
Jonas Bloquet, bár nem rossz színész, Frenchie karaktere olyan semmilyen volt, hogy nem is tudott kihozni belőle semmit. Bár a film végén kiderül, hogy ő gyakorlatilag kulcsmomentum ahhoz, hogy a filmet hozzá lehessen kapcsolni a Démonok között filmekhez, de érezhető, hogy csak beleerőltették a karaktert a sztoriba.
Az apácára nem lehet rásütni, hogy határozottan rossz film, mert vannak jó pillanatai, az atmoszférája minden pénzt megér, de tény, hogy csupa kiaknázatlan lehetőség. A horror adott volt a környezetből, a témából és címszereplőből adódóan, ezért hagyni kellett volna a Démonok között filmekben még hatásos rémisztésre felhúzott cselekményt, mert ez a közeg és az a rém egy jóval mélyebb, komplexebb történetet is elbírt volna. Markánsabb narratívával és történet-orientáltsággal valóban a 2018-as év horrorrja és a Conjuring-univerzum legsötétebb fejezete lehetett volna, ahogy beharangozták, így viszont megmaradt a Démon között-filmek kistestvérének, illetve a Conjuring-univerzum gyengébb láncszemei egyikének.

60 Az apáca (2018)
Fogarasföldön egy kolostor szörnyű titkokat őriz, melyek felderítésére Róma kirendel egy apácából, egy szerzetesből és egy újoncból álló csoportot. Valamennyien sejtik,... több»
Szereplők: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Taissa Farmiga, Demián Bichir, Lili Taylor