A Pixar egyik legnagyobb sikere, az Agymanók folytatása 9 év után megérkezett, és páros lábbal rúgja rá az ajtót mind a pubertáskorba hirtelen belépő főhősre, Riley-ra, mind a gyanútlan nézőre.
Igen, az Agymanók 2 a rendezőváltás (az ötletadó és első részt dirigáló Pete Docter ezúttal a produceri feladatokat vállalta magára, és az első rendezésével debütáló Kelsey Mannra bízta a film rendezését), valamint a zseniális előd árnyéka ellenére is újszerű, ötletes és gondolatébresztő tudott maradni, mintegy hiánypótló továbbgondolása az első résznek.
Miután helyreállt az 5 alapérzelem közötti harmónia, és a domináns Derű belátta, hogy Riley-nak mindegyik érzelem megélésére szüksége van, a történet a pubertást jelző gomb megjelenésével ért véget.
A folytatás 2 évvel később veszi fel a fonalat: Riley beilleszkedett San Franciscó-i életébe, új barátai lettek, nem mellesleg pedig nemrég ünnepelte a 13. szülinapját, és a középiskola előtt áll. Barátnőivel együtt meghívást kap egy 3 napos hokitáborba, ahol azokkal a gimis lányokkal játszhat együtt, akikkel jövőre egy iskolába fog járni.
Csakhogy időközben a Fejhadiszálláson váratlan bonyodalmak adódnak : a pubertásgomb villogni kezd, építőmunkások érkeznek, hogy kibővítsék Riley elméjének vezérlőpanelét és hirtelen 4 új érzelem jelenik meg a színen! Feszkó, Irigység, Ciki és Uncsi.
A túlbuzgó Feszkó azonnal a kezébe akarja venni a dolgokat, és rövid úton száműzi a Fejhadiszállásról Derűt, Bánatot, Haragot, Undort és Majrét.
Hőseinknek tehát vissza kell jutniuk a Fejhadiszállásra Riley elméjének útvesztőjén keresztül, mely nagyon megváltozott azóta, hogy legutóbb itt jártunk.
A cselekmény szerkezete hasonló az első részhez: vissza kell jutni a Fejhadiszállásra, miközben bejárjuk Riley elméjének, személyiségének érdekes, néhol humoros, néhol érzelmes zugait. Hogy mégis az újdonság erejével tud hatni a sztori, az az intelligenciájának, gondolati mélységének és bámulatosan kreatív ötletéinek köszönhető.
Az ember érzelmi életének, személyiségfejlődésének újabb és bravúrosan bemutatott alkotóelemeit térképezhetjük fel közérthető, humoros, a gyerekek számára lefordított nyelvezettel átadva. Megtudjuk, hogyan keletkeznek az elfojtott érzelmek, betekintést nyerhetünk a titkok széfjébe, láthatjuk, hogy az emlékeinkből és a tapasztalatainkból hogyan keletkeznek meggyőződések, amik majd a fő személyiségjegyeinket fogják adni, megtudjuk, hogyan néz ki az, amikor ötleteink támadnak, vagy hogy hogyan működik a gúny kanyon.
És amiben a leginkább kiváló: zseniális hozzáértéssel személyesíti meg magát a pubertáskort.
Az új, bonyolultabb érzelmek mind ehhez a nehéz, ám a személyiségfejlődés szempontjából kulcsfontosságú időszakhoz kötődnek. Leghangosabb közülük Feszkó, akik új emlékekből új meggyőződéseket, azáltal egy új Riley-t akar létrehozni, mert ebben látja biztosítva a lány jövőjét.
Feszkó, ahogy neve is mutatja, mindent a feje tetejére állít Riley fejében. Bár alapvetően jót akar neki, mindent túlgondol, állandóan stresszel, folyton a jövőn aggódik, és mindig a lehető legrosszabb forgatókönyvet pörgeti le újra és újra – ezzel valószínűleg élete legkaotikusabb 3 napját okozva Riley-nak. Egy zseniálisan eredeti jelenetben pl. azt láthatjuk, hogy Feszkó Riley saját fantáziáját használja fel újabb és újabb, rémesebbnél rémesebb forgatókönyvek kitalálására.
Feszkó színes, vicces, aranyos karakter, akit a gyerekek garantáltan imádni fognak, a felnőttek pedig elgondolkodva bólogathatnak az ismerős érzéseken...
Rafinált összekacsintás az idősebb nézőkkel, mikor Feszkó extrém módon túlspilázik egy-egy dolgot, a részleteken sokkal kevesebbet agyaló Uncsi milyen könnyedén menti a helyzet. Igen, egy jó tanács, hogyha a saját Feszkónk túlpörögne, csak hívjuk segítségül a saját bejáratú Uncsinkat.
De ismerős pillanatokat okozhat a mindig a legrosszabbkor zavarba jövő Ciki, a figyelemelterelő Irigység és a flegma Uncsi is.
Az érzelmeknek ismét szembe kell nézniük azzal, hogy egyik sem alakíthatja egyedül Riley személyiségét és életét, és meg kell tanulniuk együttműködni a kamaszkorral járó érzelmekkel is.
Az utolsó jelenetekben pedig a film egyik legmagvasabb gondolata van elszórva: Riley egyszerűen magához hívja Derűt. Noha az első rész alapján idáig nem volt a birtokában ennek a képességének. Ez az idősebb korosztályt megcélzó utalás arra, hogy nemcsak az érzelemviharok tanúskodnak arról, hogy Riley elindult a felnőtté válás útján.
Az Agymanók 2 ismételten egy tanulságos, hihetetlenül intelligens utazás a tudatalatti rejtelmeibe, ugyanakkor egy szívmelengető comig of age sztori is.
A Pixar újfent megmutatta, hogy mi fán terem a minőségi animáció, és sok nagy filmstúdiónak példát mutatott azzal, hogy hogyan kell folytatást készíteni.

85 Agymanók 2 (2024)
A Pete Docter és Ronnie Del Carmen rendezésében készült 2015-ös Agymanók hatalmas sikert aratott a közönség és a kritikusok körében egyaránt, hiszen az animációs film az... több»