2025.09.20 13:52 Krumplishal Olvasottság: <100x
0

Mi rejlik az örök éj leple alatt?

Kevés film van, amely egyszerre képes vizuálisan lenyűgözni, filozófiai gondolatokat ébreszteni és közben lebilincselő, noir hangulatú thrillert nyújtani. Alex Proyas 1998-as alkotása, a Dark City pontosan ilyen: egy ritka hibrid, amely a klasszikus film noir árnyékvilágát ötvözi a modern sci-fi merész gondolataival. Bár bemutatásakor nem aratott elsöprő közönségsikert, azóta kultuszstátuszba emelkedett, sokan pedig a Mátrix előfutáraként emlegetik.

A történet középpontjában John Murdoch (Rufus Sewell) áll, aki egy hotelszobában ébred amnéziával. Azonnal nyilvánvalóvá válik számára, hogy nemcsak saját emlékei hiányoznak, hanem valami sokkal baljósabb dolog történik a várossal is, ahol él. A nap sosem kel fel, a várost örök éj borítja, és titokzatos alakok, az "idegenek" („Strangers”) figyelik a háttérből, akik képesek megállítani az időt és átformálni a valóságot. A nyomozás során Murdoch próbálja összerakni széttöredezett identitását, miközben a város lakói – köztük felesége, Emma (Jennifer Connelly) és a rejtélyes Dr. Schreber (Kiefer Sutherland) – kulcsfontosságú szerepet játszanak abban, hogy kiderüljön, ki ő valójában, és mi rejlik a sötét város kulisszái mögött.

Mi rejlik az örök éj leple alatt?

A Dark City egyszerre idézi meg a ’40-es évek noir világát – az árnyékos sikátorokkal, szikár nyomozófigurával és femme fatale-karakterekkel – és teremt egy teljesen új, szürreális univerzumot. A film vizuális világa lenyűgöző: a gótikus városképet mintha Fritz Lang Metropolisából emelték volna át, de kiegészítve modern vizuális effektekkel és a nyomasztó sötétség minden szimbolikájával. A díszletek folyamatosan átalakulnak, a házak átrendeződnek, a város soha nem állandó – ez az állandó változás pedig a film egyik legizgalmasabb motívuma.

A történet központi kérdései filozófiai mélységet hordoznak. Kik vagyunk, ha az emlékeinket elveszik vagy manipulálják? Az identitásunk saját élményeinkből fakad, vagy csupán illúzió, amit mások alakíthatnak kedvük szerint? A „Strangers” kísérlete, hogy megértsék az emberi lelket az emlékek folyamatos cserélgetésével, egyszerre rémisztő és gondolatébresztő. Murdoch küzdelme így túlmutat egy egyszerű thriller narratíváján: valójában az emberi szabad akarat és az önazonosság védelméért folytatott harcról szól.

A színészi alakítások közül kiemelkedik Kiefer Sutherland, aki Dr. Schreberként egy nyugtalanító, mégis kulcsfontosságú karaktert formál meg. Az ő suttogó, ideges gesztusokkal teli játéka kontrasztban áll Rufus Sewell visszafogott, de egyre elszántabb főhősével. Jennifer Connelly elegáns melankóliát hoz a történetbe, William Hurt pedig a tipikus noir-nyomozó szikár alakját testesíti meg. Nem véletlen, hogy a Dark City-t gyakran emlegetik a Mátrix testvérfilmjeként. Bár egy évvel korábban készült, hasonló kérdéseket feszeget: mi a valóság, mennyire manipulálható az emberi tudat, és hogyan lehet kitörni egy mesterségesen teremtett világ korlátaiból.

Ugyanakkor a Dark City saját jogán is egyedi mestermű: kevésbé akció-orientált, sokkal inkább vizuális és gondolati utazás, amely mélyebb filozófiai rétegeket kínál. A film sötét atmoszférája, a festményszerűen megkomponált képei és a Danny Elfman által komponált, nyugtalanító zenei aláfestés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a néző egy olyan világba merüljön, ahol a bizonytalanság az egyetlen állandó. Ez a fajta vizuális és hangulati telítettség egyedi helyet biztosít a Dark City-nek a modern sci-fi klasszikusok sorában. Bár a premier idején nem aratott elsöprő sikert, és sok néző számára túl sötétnek, túl elvontnak tűnt, a kritikai fogadtatás azóta egyre inkább elismerő.

A rendezői változat, amelybe bekerültek a narrációval magyarázott részek, még inkább kiemeli a film rejtélyességét és művészi erejét. A Dark City tehát nem csupán egy látványos thriller, hanem mélyen elgondolkodtató parabola az emberi lét legfontosabb kérdéseiről: kik vagyunk valójában, és meddig vagyunk képesek megőrizni önazonosságunkat, ha minden, amit tudunk magunkról, manipuláció tárgya lehet? Ez az örök éjszakába burkolt város így nemcsak a vásznon létezik, hanem bennünk is visszhangra talál – mert mindannyian félünk attól, hogy egy napon felébredünk, és semmi sem az, aminek hittük.

81 Dark City  (1998)

misztikus | sci-fi | thriller

John Murdoch, miután felébred egy hotelszobában, úgy érzi mintha nem lenne önmaga. Egy olyan gyilkosság elkövetésével gyanúsítják meg, melyet képtelen felidézni, de saját... több»

0