Az év egyik legepikusabb zenéje nem lesz versenyben az Oscar-díjért, mondjuk is, mi áll e mögött!
Az idén márciusban a mozikba került Dűne: Második rész kritikai siker volt és a közönség is dicsérte - legalábbis - a film látványvilágát és kifejezetten odavolt az Oscar-díjas zeneszerző, Hans Zimmer zenéjéért.
Azonban a főként vizuálisan erős történetmeséléshez (a sztori átalakítását kritizálták erősen a nézők és a túlzottan csak a képi világra hagyatkozó rendezői döntést) komponált zene nem vehet részt a következő Oscar-díjkiosztón, mivel túllépte az Akadémia által a már létező zenék felhasználására vonatkozó korlátot, így nem jelölhető a legjobb eredeti filmzene kategóriában.
A Zimmer-hatás
Hans Zimmer zenéihez hasonlóan epikus ívű karrierje évtizedeket ölel fel, és olyan munkássággal rendelkezik, amely kitörölhetetlen nyomot hagyott a modern filmművészetben. A termékeny zeneszerző 12 Oscar-jelölést kapott és eddig kétszer nyert, Az oroszlánkirály(1994) és a Dűne(2021) című filmek zenéivel. Az Oscar-díjain túl négy Grammy-díjat, hat Emmy-jelölést és még egy Tony-jelölést is szerzett, tovább erősítve örökségét a szórakoztatóipar egyik legelismertebb és legbefolyásosabb zeneszerzőjeként.
A szabály, ami miatt a zene kiesik a legrangosabb díjért folyó küzdelemből
Az Akadémia szabálya kimondja: „Az olyan esetekben, mint a folytatások és franchise-ok bármely médiumból, a filmzene nem használhat több mint 20 százalékban már meglévő témákat és zenéket, amelyeket a franchise korábbi zenéiből kölcsönöztek”.
Mivel Zimmer kompozíciója a második részben jelentős elemeket tartalmaz a 2021-es Dűne című alkotásából ezért nem felel meg ezeknek a kritériumoknak.
A sajnálatos fordulat ellenére a német mester így nyilatkozott a Dűne kapcsán: „Mérhetetlenül büszke vagyok arra, amit közösen alkottunk meg olyan látnokokkal, mint Denis Villeneuve. Ez a mi hozzájárulásunk egy nagyobb filmes élményhez.”
Az alkotó nem bánja
„A történetmesélés világában az a célunk, hogy a narratívát szolgáljuk, és kapcsolatot teremtsünk a közönséggel” - mondja Zimmer a Variety-nek adott interjújában, ahol azt is hangsúlyozta, nem a díjakért ír zenét - „A Dűne: Második részben pontosan ott folytatjuk az utazást, ahol a könyv első felében elkezdtük. A zenét mindig is úgy írtuk, hogy kibővítse és fejlessze a témáit, és a könyvhöz hasonlóan természetes végkifejlethez vezesse, az első szótól az utolsó hangjegyig megtervezve.”
Másutt még versenybe szállhat
Zimmer munkája továbbra is versenyben van azonban olyan rangos díjátadókon, mint a Critics Choice Awards, a Golden Globe, a BAFTA, sőt a Grammy.
Emellett a zeneszerző egy másik filmzenéje Steve McQueen közelgő második világháborús drámájához, a Blitz-hez is jogosult marad, így a zeneszerző idén újabb esélyt kaphat az Akadémia elismerésére. Zimmer és McQueen korábban már dolgozott együtt a legjobb filmnek járó Oscart elnyerő 12 év rabszolgaság című alkotásokon.