Todd Phillips 2019-es Jokere meglepetésként érte a világot. A hatalmas kritikai elismerés mellett közönségsiker lett, anyagi bevétele meghaladta az 1 milliárd dollárt (amivel közel 5 évig tartotta a legtöbb bevételt termelő korhatáros film státuszát), valamint a döbbenetes számú 11 Oscar-jelölésből kettőt díjra is válthatott.
A Joker diadalmenete nemcsak a társadalom által kizsákmányolt Arthur Flecket eszelős zsenialitással megformáló Joaquin Phoenix számára hozta meg az első Oscar-díját, hanem mind a filmszakmának, mind a nagyközönségnek megmutatta, hogy egy képregényfilm is lehet egyedi látásmódú, mélyenszántó karakterdráma sötét és súlyos társadalomkritikával.
A Joker sikere hamar felvetette a folytatás gondolatát, amit Todd Phillips sokáig elutasított. Aztán jött a nagy bejelentés: Phillips mégis kötélnek áll, és elkészül a Joker folytatása. Szinte pontosan 5 évvel az első rész bemutatása után pedig meg is érkezett a Joker: Kétszemélyes téboly, melynek fő jellegzetessége egyrészt, hogy egy musical, másrészt pedig az, hogy Harley Quinn karaktere is csatlakozik Lady Gaga alakításában.
A film egy frappáns nyitánnyal indul, méghozzá egy rajzfilmbetéttel, mely röviden összefoglalja az első részt csúcspontját, az ominózus Murray show estéjét, valamint előre vetíti a film egyik alaptételét, mikor Jokert Arthur Fleck árnyékaként ábrázolja.
A hangulatos, '50-'60-as évek rajzfilmjeit idéző nyitányt követően az első rész eseményei után 2 évvel vesszük fel a fonalat. Artur Fleck az Arkham Elmegyógyintézetben raboskodik, és tárgyalássorozatának megkezdésére vár, mely további sorsáról dönteni fog. Azonban nyoma sincs az őrületnek bátran utat engedő, karizmatikus és félelmetes Jokernek, aki 2 évvel korábban forradalmat robbantott ki Gothamban.
Itt az előző részben megismert, hallgatag, szorongó, traumatizált és megtört Artur Flecket látjuk, aki újfent a démonaival (pontosabban a legnagyobb démonával, Jokerrel) küzd, nem találja a helyét, sem az identitását. Napjai egyhangúak, amit csak az ügyvédjével vagy az elmeszakértőkkel való találkozás tör meg, a fénypontot pedig az jelenti, mikor az őt folyamatosan vegzáló és bántalmazó őröktől kap 1-1 cigarettát egy nem igazán vicces viccért cserébe.
Így megy ez egészen addig, míg az intézmény zeneterápiás ülésén meg nem pillantja a szintén az Arkhamban raboskodó Lee Quinzelt, azaz a Harley Queent. A szép és őrült lány betegesen rajong Jokerért, Artur számára pedig valóságos megváltás, hogy végre valaki szereti őt, és valakit szerethet.
Így hamar szárba szökken hétköznapinak cseppet sem nevezhető szerelmük (melynek valódi alapja a címben is szereplő Folie á deux, vagyis a kétszemélyes tébolynak fordítható pszichózis, melynek lényege, hogy két, egymással szoros kapcsolatban álló ember azonos tévképzeteken osztozik).
Közben megkezdődik Arthur tárgyalása. Az ambiciózus fiatal ügyész, Harvey Dent minden eszközzel megpróbálja bizonyítani, hogy Arthur Fleck beszámítható volt, mikor kioltotta 5 ember életét, és halálbüntetést kér rá. A védelem (melyet egy idő után maga Joker képvisel majd) pedig arra épít, hogy bebizonyítsa: Arthur hasadt személyiség, és a gyilkosságokat nem ő, hanem a másik személyisége, azaz Joker követte el.
A tárgyalás előrehaladtával nemcsak az esküdtek, de maga Arthur is keresi a választ arra, hogy valójában ki ő, és kicsoda Joker. Létezik egyáltalán? Az Arthur számára egyetlen kapaszkodót jelentő Harley Queenről pedig lassan kiviláglik, hogy őrültségben, gátlástalanságban, megalomániában és pszichopátiában túltesz még a rajongása tárgya képező Jokeren is. Apropó, Joker: Quinn kizárólag Jokerbe, az anarchista és gyilkos alteregóba szerelmes, a szánalomra méltó Arthur Fleck cseppet sem érdekli.
A híres-hírhedt musicalbetétek is kettejük közös jeleneteihez köthetők, és többnyire csak a képzeletükben játszódnak le. Ezek az álomszerű jelenetek elképesztően néznek ki, és remekül törik meg az Arkham sötét-fakó, monokróm és halvány színeit, fojtogató légkörét.
A film másik meglepetése a musical mivolta mellett az, hogy egyben tárgyalótermi drámaként is funkcionál. A komplett cselekmény szinte teljes egészében két helyszínre, az Arkhamra és a gothami bíróságra szorítkozik. Lassan folydogáló, már-már művészfilmes cselekménnyel van tehát dolgunk, mely mégis tűpontosan adja vissza Arthur drámáját, ahogy önmaga és Joker alteregója között vergődik, valamint a Harley Queennel való beteges és torz kapcsolatát, amiben az összes más műben való megjelenésükkel ellentétben itt bizony Queen a domináns fél, ő keveri a kártyákat, és ő az, aki irányít.
A '80-as éveket hűen megidéző képi világ és képminőség, a profi operatőri munka most is kifogástalan, ahogy a filmzenére sem lehet panaszunk. Extrém magas, mintegy 200 millió dolláros büdzséről szólnak a hírek, és ha ez a roppant összeg nem is, de a professzionális és precíz munka mindenképp meglátszik a film küllemén és minőségén.
Színészi fronton ismét bitang erős, Joaquin Phoenix újfent brillírozik Arhur Fleck szerepében, és Jokerként is van néhány zseniális jelenete, különösen, mikor a bíróságon Gery szembesíti korábbi bűneivel. Lady Gaga tökéletes partner számára, ugyan nincs sok játékideje, de az annál hangsúlyosabb. A színész-énekesnő szintén remekel abban, ahogy teljesen minimalista eszköztárral átadja Harley Queen sötét őrületét. Sokszor csupán egy tekintettel vagy hanglejtéssel kell hatást kiváltania, ami mindig maradéktalanul sikerül is neki.
Noha kevés játékidőt kapnak, de emlékezetes mellékszereplők a Flecket villamosszékbe juttatni akaró Harvey Dent (Harry Lawtey) és a szadista arkhami őr, Sullivan Brendan Gleeson alakításában. Egy-egy epizódszerep erejéig pedig visszatér az első részből Zazie Beets és Leigh Gill is.
A Joker: Kétszemélyes téboly ugyan nem szövi radikálisan tovább az első rész eseményeit, nem látjuk teljes valójában elszabadulni a bűn bohóc hercegét, de teljesen újszerű és szokatlan élményt nyújt. Borítékolható, hogy közel sem lesz akkora közönségsiker, mint az elődje volt, de ismét vérfrissítés tudott lenni a képregényfilmek vénájában, és ismét teljesen egyedit, és semmi máshoz nem foghatót alkotott.

akció | dráma | krimi | musical | thriller
Arthur Fleck, az Arkham Elmegyógyintézet leghírhedtebb lakója, egy ismeretlen nő kíséretében szabadul ki a fogságból, odakint azonban hatalmas káosz uralkodik. Gotham City... több»
Szereplők: Joaquin Phoenix, Lady Gaga, Brendan Gleeson, Catherine Keener, Steve Coogan