Mindenféleképpen megelőzi a korát a film, ez 100%. A Psycho, a Hátsó ablak és a Szédülés az a film, amit a derék rendezőnktől legjobban ismernek... Ráadásul 2016-ban beválogatták a National Film Registry-be, ami hatalmas elismerés a színészek és a készítők felé. Filmünk nem mindennapi körülmények között készült.
De az előzmények sem voltak mindennapiak.
A Madarak című filmet – Alfred Hitchcock számára – nagy részben a kaliforniai Capitola, egy csodálatos, kis tengerparti város ellen 1961. augusztus 18-án elkövetett tömeges madártámadás valós eseményei ihlették. Az egyik gyönyörű, csodás reggelre különféle tengeri Madarak hordái repkedtek össze-vissza, és törték össze az ott lakók otthonait, autókba, üzletekbe csapódtak, majd hihetetlen hangzavar kíséretében holtan zuhantak le a hatalmas nagy káoszban. Aztán a tudósok kiderítették, hogy valamiféle mérgező algafajta elfogyasztásától "őrültek" meg.
Szóval a film. Mint említettem, a film nem nyugodt körülmények között készült, hiszen Hitchcock egy nem túl barátságos rendező hírében állt, és a színészek nagy részével állandó konfliktusok voltak a forgatások alatt... Az első fél óra úgy indul, mint egy romantikus mozi, egészen addig békében folynak a Bodega Bay-i kisvárosban, míg Melanie (Tippi Hedren), akit nem sokkal azelőtt egy ismert ügyvéd, Mitch Brenner (Rod Taylor) megtréfált még San Franciscoban, hiszen úgy viselkedett, mint aki nem ismeri fel a nőt, pedig védte egy ügyben, most úgy döntött, visszaadja a kölcsönt, és a kisvárosban meglátogatja a férfit.
Ám, mikor kiszáll a kocsiból, egy sirály, mindenféle előzmények nélkül, megtámadja a nőt... Majd rövid beszélgetés után Mitch, kis szabadkozás után elszállásolja a nőt Annie-nál (Suzanne Pleshette), és reggelre ott is nekirepül egy sirály az ajtónak, és megdöglik... Majd másnap az iskolából hazafelé tartó gyerekeket is megtámadják a Madarak, méghozzá varjak, és most már az emberek is teljesen bepánikolnak, hiszen a kis városkát immár több ezer vadul vijjogó, rikácsoló, sivítozó madár lepi el.
Majd Cathy (Veronica Cartwright), Mitch huga is bemenekül Annie házába, és reggel mennek érte. Mitch és Melanie döbbenten veszi észre, hogy Annie halott, és tele az összetört ház döglött madártetemekkel. De az igazi borzalmak még csak most kezdődnek, senki sem lehet biztonságban. Furcsa módon nincs semmilyen filmzene. De valamiért még inkább félelmetes, amikor halljuk a csapatba verődő Madarak tízezreinek félelmetes szárnycsapkodását, és fura, de egyben nagyon ijesztő, keserves vijjogásukat.
Zsánerét illetően sok vita van arról, mit is láthatunk ebben az 1963-as remekműben. Van, aki thrillernek aposztrofálja, van, aki misztikus horrornak, naturalista horrornak, sci-fi horrornak, drámának. Valamiben megegyezhetünk. Korszakalkotó és formabontó alkotás. Robert Burks képei is félelmetesek, sőt szinte tökéletesek, de Hitchcock a nagyobb hatás kedvéért még három stúdiót felkért az utómunkálatokra. Például a Walt Disney Stúdió a "yellow screen" technikával szállt be, amit Ub Iwerks animátor/technikus talált ki.
Az MGM az optikai tuningokra erősített rá. Utolsó sorban pedig a Film Effects of Hollywood a padláson játszódó jeleneteket tökéletesítette. Szóval nemhiába lett zseniális a film, hiszen rengeteg ember dolgozott a sikeréért. Kihagyhatatlan alkotás, legalábbis számomra, és már rengetegszer újranéztem. És jelentem, még soha nem untam meg. Filmtörténeti klasszikus.

81 Madarak (1963)
dráma | horror | misztikus | romantikus
A természet erőit nem lehet visszafogni. Ezt a gazdag, fiatal lány, Melanie (Tippi Hedren) is megtapasztalja, mikor egy ismerőse, Mitch Brenner (Rod Taylor) után kutatva ellátogat... több»
Szereplők: Jessica Tandy, Suzanne Pleshette, Tippi Hedren, Joe Mantell, Rod Taylor