William Graham, miután majdnem életével fizetett azért, hogy elkapja Hannibal Lectert, önkéntes száműzetésbe vonul. Évek múltán felbukkan egy különös gyilkos, aki rettegésben tartja az egész közvéleményt, és bár vonakodva, Graham mégis visszatér az FBI kötelékébe, hogy segédkezzen az ügyben. A… Több

FILMINFÓ
Író: Thomas Harris
Filmgyűjtemény
Feldolgozások
Az embervadász (1986)
KULCSSZAVAK


84 A vörös sárkány (2002)

84 A vörös sárkány (2002)
A kép forrása: Universal Pictures

84 A vörös sárkány (2002)

84 A vörös sárkány (2002)
A kép forrása: Universal Pictures

84 A vörös sárkány (2002)

84 A vörös sárkány (2002)
A kép forrása: Universal Pictures

84 A vörös sárkány (2002)
A kép forrása: Universal Pictures

84 A vörös sárkány (2002)
A kép forrása: Universal Pictures

84 A vörös sárkány (2002)

84 A vörös sárkány (2002)
A kép forrása: Universal Pictures

84 A vörös sárkány (2002)

84 A vörös sárkány (2002)

84 A vörös sárkány (2002)
Olyan film ez, ami benne marad az emberben sokáig. Brett Ratner számomra eddig producerként volt ismert, rendezői tehetségét nem nagyon csillogtatta meg. Ezúttal viszont kétségtelenül egy színvonalas dolgot rakott össze A vörös sárkány elkészítésével. Ott kezdődik a film értelmezése, hogy Dr. Hannibal Lecter összetett karakteréről sokkal többet tudhatunk meg. Ezúttal is valójában a főszál mentén ügyködik, hiszen a legfőbb figura, a veszedelmes sorozatgyilkos, akinek egész hátát egy hatalmas sárkány borítja, egy Francis Dolarhyde nevű átlagpasas (Ralph Fiennes) és gyakorló elmebeteg. Őt üldözi Will Graham nyomozó (Edward Norton), és ebben az üldözésben segítségként használja a másik elmebeteget, Dr. Lectert. A végeredmény izgalmas, néhol sokkoló. Szerintem nem illik a film a thriller besorolásba, sokkal inkább pszicho-horror. Az első perctől az utolsóig leköti az embert a cselekmény, mesteri a rendezés, és nagyot alakít Ralph Fiennes is. Értékelésem erős 4 csillag, 85%. Csak erős idegzetűeknek merem ajánlani.
Thomas Harris első Dr. Hannibál (Kannibál) Lecterrel foglakozó könyvadaptációja még 1981-ben látta meg a napvilágot A vörös sárkány címmel, mára már azonban quadrológiává nőtte ki magát, hisz Hannibál karaktere volt annyira érdekes, hogy négy köteten... Teljes kritika
Robert Harris izgalmas, letehetetlen könyveiből remek filmadaptációk készültek. Elég egyet is említeni közülük, a díjesővel elhalmazott "A bárányok hallgatnak" címűt, de a szóban forgó film is közéjük tartozik. Ralph Fiennes szereplése miatt vettem l... Több
A film összbevétele 209 196 298 dollár volt (imdb.com).
A látnoki író és festő, William Blake híres festménye A nagy vörös sárkány és a napba öltözött asszony. Értettem én nagyjából a filmből, hogy miért is annyira fontos Francis-nek ez a festmény, de kevésbé értettem a nagy átalakulás dolgot. Így utánanéztem, s erre is választ kaptam, és sokkal tisztábban átlátom már Francis azon vívódását, hogy ő gonosz, és hogy ettől ő miért szenved annyira. A festmény teljes körű magyarázatot ad a film több logikai összefüggésére is. Engem fenomenálisan lenyűgözött ez az egész. Kompletten elmerültem benne, s megosztom veled is. Ez nem csupán egy festmény, hanem a sorozatgyilkos Francis Dolarhyde (Ralph Fiennes) torz pszichéjének a térképe, amelyet a rögeszmés obszessziója táplál, ami sokkal durvább, mint a fixáció. A festmény a jó és a gonosz közötti kozmikus, apokaliptikus harcot ábrázolja, és ez egyfajta kinyilatkoztatás az emberi lélekben zajló örök küzdelemről. * Blake misztikus látomásának kinyilatkoztatása az emberi lélekben zajló örök küzdelemről. A sárkány fenyegető, hatalmas alakja uralja a képet, az alakja beborítja az egészet, és a tekintete az asszony felé irányul, akinek egy kisebb hely jutott a festmény sarkában. A sárkány akit el akar pusztítani, az asszonyt, főképpen annak gyermekét, akivel várandós. A gyermek az ártatlanság szimbóluma. Az asszony kicsi helyet kapott a képen a sárkányhoz képest, s ettől is nagyon sebezhetőnek tűnik, de fényesen ragyog, és isteni védelmet élvez. Mindez azt sugallja, hogy a gonosz erői nem győzhetik le teljesen az isteni igazságot. Másképpen szemlélve, torz pszichével: a sárkány nem egy gyilkos, hanem egy "gonosz mentor", aki a pusztításra tanít. A festmény a tiszta, isteni ihletésű spiritualitás és a romboló, anyagiasságra törekvő gonosz közötti örök harcról szól. * Blake a gonoszt nem csupán egy külső erőként, hanem az emberi elmében lévő, romboló racionalizmusként és elnyomó hatalomként is értelmezi, amely megpróbálja elfojtani a kreatív és intuitív szellemet. A nagy vörös sárkány a Jelenések könyvének 12. fejezetéből származik, ahol a sátánt vagy az ördögöt jelképezi. A hét feje, tíz szarva és a koronái a hatalmat, a pusztító erőt és az elnyomást szimbolizálják. A vörös szín a dühöt, a vért és a rombolást idézi. Tisztátalan intellektus, a racionalizmus hideg, mechanikus és elnyomó formája, amely el akarja pusztítani a kreativitást, az intuíciót és a spirituális szabadságot. A sárkány az anyagi világ, a testi vágyak és az eltorzult hatalom szimbóluma. Másképpen: ez a "sárkány" a gonosz logikája, ami a pusztításba vezeti az embereket. A napba öltözött asszony szintén a Jelenések könyvéből eredő figura. Ő a mennyei Szűz Mária szimbolikus ábrázolása, a spirituális igazság megtestesülése. A napba öltözöttség a dicsőséget és az isteni fényt, a Hold a lába alatt pedig a változást és a mulandóság feletti győzelmet jelenti. Az asszony a tisztaság, az ártatlanság, a költői és művészi inspiráció, valamint az isteni bölcsesség szimbóluma. Az asszony a tiszta intuíció és a kreatív energia forrása, amelyet a sárkány teljes egészében megpróbál elpusztítani. S igen, az asszony terhes..., ami a spiritualitás, az új igazság vagy a "gyermeki ártatlanság" megszületését is jelképezi, amelyet a gonosz erők el akarnak fojtani. A sárkány elsősorban a gyermekre "vadászik", (ez eléggé durva), a gyermek elpusztítása egyenlő a tiszta, isteni lélek elpusztításának kísérletével. Szerintem nagyon érdekes ez az egész. S jobban értelmezhető mindezek által a film gonoszának a teljessége is, sőt a film nagyobb tartalmát átfogja mindez. Creepy Woods