A 10 legnagyobb mozis bukás 2023-ban (eddig)

A filmiparban időről-időre jelentős hullámvasutazás tapasztalható a bevételek terén. Filmek, amik nagy sikernek készülnek, hatalmasakat buknak a kasszáknál újra meg újra.

Az emberek közel két évvel azután, hogy a COVID-19 járvány tönkretette a filmipart és a bevételt, lassan visszatérnek a mozikba. Gondoljunk csak a 2022-es év két legnagyobb bevételt hozó filmjére - a Top Gun: Maverick és az Avatar: A víz útja sikerére - amelyek új reményt adtak a filmek lelkes rajongóinak és persze a producereknek is.

Azonban nem minden állt vissza a világjárvány előtti állapotba. Az exkluzív streaming-kiadások növekedésének eredményeképpen a közönség sokkal válogatósabbá vált a tekintetben, hogy milyen filmekért hajlandó fizetni a mozikban - tekintve, hogy gyakran csak néhány hétbe telik, mire ugyanezek a filmek megjelennek a streaming-platformokon, és otthonuk kényelmében nézhetik meg őket. Ennek eredményeképpen a mozipénztáraknál ez néhány váratlan buktát eredményezett.

E filmek némelyikét még a világjárvány előtt hozták ki, amikor a piac még egészen más voltak. Némelyik egy eleve halálra ítélt franchise része volt, és ezért már az érkezéskor könyvelhető volt a bukása, míg mások csak a rossz tervezés és rossz marketing áldozatai voltak.

Íme 2023 eddigi legnagyobb buktái.

#10

családi | dráma | vígjáték

HBO Max | Telekom TVGO | TV-ben (HBO, csütörtök 01:33)

Amikor a családja a városból a külvárosba költözik, a 11 éves Margaret új barátokkal, új érzésekkel és a kamaszkor kezdetével ismerkedik. több»

Judy Blume írónő közel 49 éven át egyenesen visszautasított minden ajánlatot az 1970-ben megjelent bestseller regénye, az Ott vagy, Istenem? Én vagyok az, Margaret című regényének megfilmesítésétől, mígnem James L. Brooks producer és Kelly Fremon Craig író-rendező látogatása meggyőzte az írónőt, hogy ők ketten méltóan tennének Margaretért a nagyvásznon. Míg az 1970-es regény hűséges filmadaptációja a kritikusok és a közönség elismerő kritikáival került a mozikba, addig a film kiábrándító 6,8 millió dolláros bevételt hozott. Úgy tűnik, nehéz út áll a film előtt, hogy visszaszerezze 30 millió dolláros költségvetését, tekintve, hogy egy nagyon speciális célközönségnek készült. A történet időtálló témái ellenére a nem mai, 1970-es évekbeli helyszín hátrányosan befolyásolhatta a film vonzerejét a célközönség, a fiatal lányok körében. Tekintettel arra, hogy a film elsősorban azokat a 45 év feletti nőket vonzotta, akik a könyvvel együtt nőttek fel, nem pedig a célközönséget, a tinédzser és óvodás lányokat (akik a film teljes közönségének mindössze 6 százalékát tették ki), a film bukása talán elsősorban annak köszönhető, hogy nem volt egyértelmű, hogy kinek szól.
#9

dráma | életrajzi | sportfilm

HBO Max | TV-ben (HBO, csütörtök 01:33)

George Foreman élete és bokszolói karrierje. több»

Big George Foreman: The Miraculous Story of the Once and Future Heavyweight Champion of the World című film a bokszlegenda és vállalkozó George Foreman felemelkedésének, bukásának és újbóli felemelkedésének krónikája. A 32 millió dolláros költségvetéssel készült, az Affirm Films (a Sony Pictures keresztény médiával foglalkozó leányvállalata) produkciós stúdió legdrágább projektje. 5 millió dolláros bevételt ígértek a nyitóhétvégére, ám csak a csalódást keltő 3 millió dollárt kaparta össze 3054 moziból, ahol bemutatták. Bár a magas költségvetés nem teljesen ésszerűtlen, tekintve, hogy George Foreman az Egyesült Államokban közismert név, a film kudarca a nem megfelelő marketingnek és a célközönségre való összpontosítás hiányának tudható be. A Big George Foreman marketingje megosztó volt, hiszen a keresztény közönséget és a sportműfaj rajongóit egyaránt megpróbálta megszólítani. A film egyik csoportot sem nyerte meg, az előbbiek túl "mainstreamnek" tartották a filmet, az utóbbiak pedig túlságosan erősen hitorientáltnak találták. A hitalapú filmek általában szerény költségvetéssel készülnek, ami jelentős összetevője a nyereségességüknek. Összehasonlítva a 2023-ban megjelent más hitalapú filmekkel, a Lionsgate "Jézus forradalma" 52 millió dolláros bevételt hozott 15 millió dolláros költségvetésből, míg a 250 000 dolláros költségvetéssel készült "Az ő egyetlen fia" című indie bibliai film lenyűgöző 12 millió dollárt kaszált. Az eddig mindössze 5,2 millió dolláros globális összbevételével a film nem mutatja jelét annak, hogy a 35 millió dolláros költségvetése megtérülne, ami azt bizonyítja, hogy a Big George Foreman egy veszteséges vállalkozás.
#8

dráma | vígjáték

HBO Max | Telekom TVGO

Magic Mike végleg maga mögött hagyta a showbizniszt, nem hajlandó többet táncolni, a nagy tervei viszont megvalósítatlanok maradtak, így abból próbál megélni, hogy partikon... több»

A 40 millió dolláros költségvetéssel és 20 millió dolláros marketingköltséggel a Magic Mike utolsó filmje a franchise legdrágább és egyben legkevésbé nyereséges alkotása lett. Bár a Magic Mike utolsó tánca a nyitóhétvégén 8,2 millió dolláros bevételével a kasszasikerlista élére került, a film világszerte 56 millió dolláros bevétellel zárt a mozikban, ami messze elmarad az elődök nyereségességétől. Összehasonlításképpen a 2012-es Magic Mike"170 millió dolláros globális összbevételt ért el, míg a 2015-ös folytatás, a Magic Mike XXL 123 millió dollárt hozott világszerte. A Magic Mike utolsó tánca eredetileg HBO Max exkluzívnak készült, mígnem a Warner Bros. Discovery vezérigazgatója, David Zaslav - aki lelkes híve a mozilátogatási élménynek - úgy döntött, hogy a filmet széles körű mozibemutatóra adja. Tekintettel azonban arra, hogy az előző film megjelenése óta közel nyolc év telt el, a közönség nem volt olyan lelkes a franchise folytatására. Mivel a harmadik film Mike és Max románcára helyezte a hangsúlyt, az együttes szereplőgárda, amely az előző két filmet olyan népszerűvé tette, gyakorlatilag hiányzott. Mike társulata, a Tampa királyainak tagjai - akiket Joe Manganiello, Matt Bomer, Kevin Nash és Adam Rodriguez alakítottak - az Utolsó tánc végén tűntek fel röviden, ami nem volt elég azoknak, akik számítottak a jelenlétükre.
#7

85 A szövetség  (2023)

(8) (4)

akció | krimi | thriller

Amazon Prime Video

A film John Kinley őrmestert követi nyomon, aki utolsó afganisztáni szolgálati útja során a helyi tolmáccsal, Ahmeddel dolgozik együtt, aki a saját életét kockáztatva viszi a... több»

Az összes filmkészítő közül, akiről el tudnánk képzelni, hogy többször is szerepel egy ilyen listán, Guy Ritchie talán a legkevésbé valószínű választás. A 2023-ban megjelenő második filmje, a Guy Ritchie's The Covenant az eddigi legjobban értékelt filmje, 82 százalékos értékeléssel a Rotten Tomatoes-on. A film kritikai sikerét azonban beárnyékolta a jelentős pénzügyi kudarc, hiszen a felduzzasztott 55 millió dolláros költségvetésből világszerte mindössze 15,4 millió dolláros bevételt ért el. "Guy Ritchie A szövetség" semmiben sem hasonlít Ritchie többi filmjéhez: Sokkal földhözragadtabb és elgondolkodtatóbb hangvételű, a rendező filmográfiájára jellemző szellemesség és stílus nélkül. Még a filmkészítő nevének a címhez csatolása után sem sikerült bevonzania Guy Ritchie rajongóit. A bukásért a film minimális marketingjét, valamint a forgalmazási modellt lehetett okolni, amely szerint a filmet alig több mint 2600 moziban mutatták be belföldön, nemzetközi moziforgalmazás nélkül. A filmet az MGM (az Amazon tulajdonában) forgalmazta az Egyesült Államokban, míg a nemzetközi forgalmazás és a mozik utáni streaming jogok az Amazon Prime Video-hoz kerültek, így lényegében a film más országokban is streamelővé vált. Akárcsak Ritchie Fortune hadművelet című filmje esetében, amely alig egy hónappal a The Covenant előtt került a mozikba, mindkét filmet az STXfilms gyártotta, amely cégre az elmúlt évek pénzügyi problémái valószínűleg szintén hatással voltak és ez mindenre rányomta a bélyegét.
#6

53 Amitől félünk  (2023)

(6) (8)

dráma | horror | vígjáték

Cinego

Egy vállalkozó epikus élettörténetét ismerhetjük meg, akinek karrierje évtizedeken keresztül ívelt felfelé. Most azonban mintha minden megváltozott volna, a mindennapok pedig... több»

A bemutató óta eltelt egy hónapban az Amitől félünk 35 millió dolláros költségvetésből összesen mindössze 8,3 millió dollárt keresett - ez az A24 eddigi legdrágább filmje. Az indie filmhez képest nagy költségvetéssel Ari Aster író-rendező teljes szabad kezet kapott a vászon felett, hogy jellegzetesen abszurd stílusának grandiózus vonalaival felrajzolhassa újabb agymenését. De sajnos pont emiatt a film megosztotta a közönséget. A nézők egy része ünnepelte Aster nonkonformista filmkészítési szemléletét, míg a másik része nem tudta lerázni magáról azt az érzést, hogy talán túlságosan is öncélú volt ezzel a filmmel. Az A24 nem várhatott indokolatlanul nagy bevételt Aster harmadik filmjétől, hiszen a rendező előző két filmje bebizonyította, hogy van közönsége az ő filmkészítési stílusának. A 2019-es Midsommar például 9 millió dolláros költségvetésből 46 millió dollárt. Az Amitől félünk című filmhez képest ez a költségvetés szerény volt, ami nagyban hozzájárult a nyereségességhez. Annak ellenére, hogy az Amtől félünk a 2023-as indie box office csúcsán állt, a nyitóhétvégén négy moziból 320.396 dolláros rekordbevétellel, valószínű, hogy a film hatalmas pénzügyi veszteség lesz az A24 számára.
#5

akció | thriller | vígjáték

Orson Fortune MI6 ügynök élete egyik legveszélyesebb küldtesével néz szembe, amikor megbízást kap, hogy felkutasson egy új technológiát, amely teljesen megváltoztathaja a... több»

Guy Ritchie filmjei mindig is telitalálatnak számítottak. Az Aladdin 2019-es Disney élőszereplős remake-je alig több mint 1 milliárd dollárt hozott világszerte, míg a 2017-es történelmi eposza, az Arthur király: Legend of the Sword nagy csalódás volt a kasszáknál. Ritchie legutóbbi kémfilmje a becslések szerint 50 millió dolláros költségvetéshez képest csekély 3,1 millió dolláros hazai nyitást produkált, világszerte pedig 37 millió dolláros bevételt ért el. A film gyenge bevételi mutatói azonban nem voltak meglepőek, mivel sok szakmabeli szakértő megjósolta a film elkerülhetetlen pénzügyi bukását, tekintettel a problémás marketingre. A Fortune hadművelet többszörös késéssel került forgalomba - eredetileg 2022 januárjára tervezték a filmet, majd márciusra halasztották, mivel az Egyesült Államokban megugrott a COVID-19-es esetek száma, majd egyszerűen a rossz időzítés miatt határozatlan időre visszavonták a forgalmazásból. Mint kiderült, a film főgonoszainak többsége ukrán, ami a producerek szerint ízléstelen egybeesés, tekintettel az Ukrajnában zajló orosz invázióra. Ráadásul pénzügyi problémák sújtották az STX produkciós stúdiót, a fúzió és az átszervezés még inkább kétségessé tette a film megjelenését. Ennek eredményeképpen a marketing is félresikerült, tekintve, hogy a végső bemutatási dátumot mindössze néhány héttel a 2023. márciusi bemutató előtt jelentették be. Ez nagyon kevés időt adott a filmnek arra, hogy az új Hangya és a Darázs, Creed III, John Wick: 4. fejezet és Sikoly VI körüli hype közepette bármilyen érdeklődést felépítsen a közönségben.
#4

akció | fantasy | kaland

SkyShowtime

Egy nagyszabású kalandra indul egy sármos tolvaj és különc kalandorokból álló csapat, akik elhatározzák, hogy a nyomára bukkannak egy elveszett ereklyének. A dolgok azonban... több»

Miután több stúdió hosszan elhúzódó jogi csatát vívott a "Dungeons & Dragons" nevű népszerű táblás játék filmadaptációs jogaiért, a film végül 2023 márciusában került a mozikba, pozitív kritikákat kapott, és stabilan nyitott a kasszáknál: a 30 millió dolláros előrejelzéssel szemben 38 millió dollárt gyűjtött a nyitóhétvégén. Bár világszerte 190 millió dolláros bevételt hozott, kétségek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a fantasyfilmet sikerként fogják-e elkönyvelni, tekintve, hogy a film költségvetése a hírek szerint 150 millió dollár volt, mínusz a marketingköltségek. Egy film jövedelmezőségét illetően általános szabály, hogy a blockbustereknek a költségvetésük legalább 2,5-szeresét kell keresniük ahhoz, hogy nyereségesek legyenek, tekintettel a nagy marketingköltségekre, ami azt jelenti, hogy ez az adaptáció legalább 370 millió dolláros bevételt kellett volna hozzon ahhoz, hogy nullszaldós legyen - ami messze elmarad a 190 millió dolláros bevételtől. A film konkurenciája más márciusi megjelenésekkel, különösen a The Super Mario Bros. Movie-val, tovább fokozta a lefelé ívelő útját a kasszáknál, ráadásul egyre több bizonyíték van arra, hogy a fantasy filmek az utóbbi években a kasszáknál is kieső helyen vannak, mivel olyan népszerű fantasy televíziós sorozatokkal kell szembenézniük, mint a Gyűrűk Ura": A hatalom gyűrűi és a Sárkányok háza. A film csalódást keltő bevételei kétségessé teszik a folytatás lehetőségét, de a pozitívum az, hogy a Paramount+-on megjelenő film megtérülő vállalkozásnak bizonyulhat.
#3

63 65  (2023)

(33) (10)

dráma | kaland | sci-fi | thriller

HBO Max | Telekom TVGO

Egy névtelen pilóta (Adam Driver) egy kislánnyal (Ariana Greenblatt) együtt utazik az űr végtelenségében, amikor technikai problémák miatt kényszerleszállást kell végrehajtania... több»

A 65 egy eredeti sci-fi film, amely nem része egy nagyobb franchise-nak - manapság ez ritka dolog. A film egy űrpilótát (Adam Driver) és egy fiatal lányt (Ariana Greenblatt) követ, amint űrhajójuk lezuhan a dinoszauruszoktól hemzsegő Földre, és követi, hogyan próbálnak meg eligazodni az őskori bolygó veszélyes élőhelyén. A film marketingje Driver rajongótáborára épített, olyannyira, hogy a filmet a köznyelvben "Adam Driver 65"-ként emlegetik, hogy ellensúlyozzák a kétértelmű és meglehetősen unalmas címet. A probléma? Driver neve nem feltétlenül bizonyult akkora vonzerőnek a Star Wars trilógia folytatásain kívül - különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a 65 költségvetése a jelentések szerint 91 millió dollár körül volt. Ez a drága film ráadásul 2023 márciusában került a mozikba, egy olyan hónapban, amikor a nézők számos más film közül választhattak. A 65 olyan franchise-filmekkel versenyzett, amelyeket sok rajongó izgatottan várt, mint a Sikoly VI, a Hangya legújabb része és a Creed III, valamint a korábban megjelent, de még a mozikban futó filmek, mint a Csizmás Kandúr: Az utolsó kívánság és az Avatar: A víz útja. A gyenge szájpropaganda és a kritikai fogadtatás (jelenleg 35 százalékos Tomatometer-értékelésen áll) nem segített a film ügyén, amely elkerülhetetlenül bukás lett.
#2

akció | fantasy | kaland | krimi | thriller | vígjáték

HBO Max | Telekom TVGO | Netflix (2024.05.23.)

Ugyan mit is csinálhat egy kamasz srác, aki váratlanul szuperképességek birtokába jut? Még szép, hogy él ezzel a lehetőséggel, így amikor csak teheti, felveszi a harcot a... több»

A  Shazam idén valóban szembeszállt a kasszáknál az istenek dühével. A nyitóhétvégéjén 30,5 millió dollárt kaszáló második rész volt a legrosszabb nyitása egy olyan DCEU-filmnek, amely nem a világjárvány idején került a mozikba, különösen, ha összehasonlítjuk a 2019-es előd 53,5 millió dolláros nyitását. A világszerte alig több mint 130 millió dolláros bevétellel - 110 millió dolláros költségvetésből és további 100 millió dolláros marketingköltséggel - enyhén szólva is csalódás volt a film a kasszáknál. A közönség körében egyre erősödő "szuperhős-fáradtság", a pozitív szájpropaganda hiánya és a közepes kritikai fogadtatás csak néhány a film bukásának tulajdonított okok közül. Emellett a DC Studios új vezetői, James Gunn és Peter Safran által bejelentett DC Univerzum rebootja csökkenthette a közönség érdeklődését a DCEU meglévő történetei iránt, és a The Super Mario Bros. Movie és a Dungeons & Dragons filmekkel való versengés végzetes csapásnak bizonyult az Istenek haragja számára. Ez azonban nem volt meglepetés David F. Sandberg rendezőnek, aki a Reddit-en (a Comicbook.com-on keresztül) egy mára már törölt kommentben így nyilatkozott: "Már régen láttam, hogy hova fog ez vezetni. De azért nem lesz semmi baj. Minden pénzemet előre kifizették". Hasonlóképpen a főszereplő Zachary Levi is tweetelt a film kiábrándító fogadtatásáról: "Azt hiszem, a legnagyobb probléma a marketinggel van. Ez egy tökéletes családi film, és mégis sok család nincs ezzel tisztában. Ami egyszerűen szégyen".
#1

62 Renfield  (2023)

(15) (15)

fantasy | horror | vígjáték

SkyShowtime | Telekom TVGO

Renfield (Nicholas Hoult) a nárcisztikus Drakula (Nicolas Cage) megkínzott segítője. Renfield mindig kénytelen megszerezni gazdája zsákmányát és végrehajtani a parancsát,... több»

A Renfield 65 millió dolláros költségvetésből mindössze 10 millió dollárral nyitott, és olyan más áprilisi filmekkel kellett megküzdenie, mint a Pápa ördögűzője és a The Super Mario Bros. Movie. Tekintettel arra, hogy Drakula karaktere az elmúlt évszázadban kísértő örökséggel rendelkezett a horrorban, azok a nézők, akik egy ijesztő filmre számítva jöttek el a Renfieldre, csalódottan tapasztalták, hogy a vígjátéki aspektusok domináltak. Ez különösen fontos, tekintve, hogy a horrorfilmek köztudottan nyereségesek a kasszáknál, tekintettel az általában alacsony gyártási költségekre és a horror-rajongók lelkesedésére. A Renfield közvetlen konkurenciája volt a Pápa ördögűzője, amely jóval alacsonyabb, 18 millió dolláros költségvetésből készült, és kizárólag a horrorélmény nyújtására koncentrált - végül 66 millió dolláros bevételt hozott világszerte. Ráadásul az Universal döntése, hogy a Renfieldet mindössze egy héttel a saját kereskedelmi óriásuk, a The Super Mario Bros. Movie után mutatta be, megkérdőjelezhető és rávilágít arra, hogy a forgalmazó cég nem bízott a horrorkomédiában.A pápa ördögűzőjének producere, Jeff Katz a Twitteren fejezte ki örömét: "Úgy néz ki, hogy a filmünk megelőzi a RENFIELDet, hogy a második helyen debütáljon ezen a hétvégén .... A közvetlen vetélytársunk legyőzése - akiknek a marketingköltésünk kétszerese és a gyártási költségvetésünk több mint háromszorosa volt - egy szép kis győzelem". Katz egy másik tweetben így folytatta: "A történet tanulsága, hogy zsánerfilmeket általában csak okos áron szabad készíteni. Az egésznek az a lényege, hogy képesek legyünk egy- és kétszereseket ütni, és még potenciálisan visszajönni többért. A pápa ördögűzője teljes mértékben ennek a megközelítésnek köszönhetően lesz nyereséges a Sony számára".