A „Finom” egy ínycsiklandó német produkció, egy lassan főzött, alacsony hőfokú thriller. Amennyiben nem vagy fogékony az ízére, kedvetlen hangulatban, érdektelenséget mutatva hamar otthagyható, ám kis türelemmel kibontakozik, és meggyőz a valódi tartalmáról, miszerint az "élet túl drága".
Egy jóléti buborékban élő német család a franciaországi nyaralásakor nem hallja meg a körülöttük zajló elégedetlen hangokat, nem értik a tüntetéseket, miközben a társadalom az egyre nagyobb osztálykülönbséggel küzd. Egy baljós vacsora után tisztázatlan balesetbe keverednek, majd a hatóságoktól való félelmükben otthonukba fogadják az áldozatot.
Ő Teodora, az őzikeszemű ártatlanság, aki eleinte édesnek tűnik, és a család jóindulatú és segítőkész vele. Lassan érkezünk a harmadik felvonáshoz, ami erős műfajváltással káoszt és fenyegető erőt hoz a felszínes harmóniába. Élvezet nézni, ahogy „áldozatunk” egy Finoman hangolt hangszeren játszik a családdal, még akkor is, ha a végeredmény rettenetesen kiábrándító.
Igyekeztem csak morzsákat szórni a történetből, hiszen a rendező munkája szerintem alacsony fordulaton is erős és sokrétű, a vészjósló előjelek, a mögöttes jelentéstartalmak, a profi operatőri munka teszi naggyá a sokkoló befejezést. A téma erőteljes, az osztálykülönbségek kiábrándító kritikája. A film szűk körben arathat sikert, újszerű ábrázolásmódja sokaknak idegen lesz, de visszhangra érdemes.
És volt egy nagyon figyelemre méltó gondolat a filmben: „A régi világ haldoklik, az új pedig a születés kínjait nyögi. A jelen a szörnyetegek ideje…” /Antonio Gramsci/

36 Finom (2025)
Egy francia villában nyaraló német család találkozik egy titokzatos sérült nővel, és befogadja őt, ami beláthatatlan következményekkel jár. több»
Szereplők: Fahri Yardım, Naila Schuberth, Valerie Pachner, Carla Díaz, Julien De Saint Jean