Mert Ázsia itt van a mindennapokban, és nem tudjuk, és nem is akarjuk félresöpörni.
Egy jó film, amiről most fogok írni.
Manapság tényleg nehéz olyan akciófilmet találni, amelyben fellelhető a kellő és megfelelő mértékű komolyság, a pörgős és izgalmas akciójelenetek, sőt a történet is szilárd lábakon áll, és nem a főhősök kikacsintgatása, vagy az agyatlan, ám szórakoztató párharcok viszik el a néző figyelmét, hanem a valóban lebilincselő és nem „B-movie” sztori.
A dél-koreai Confession of Murder márpedig ilyen, hisz Byeong-gil Jeong rendező olyan székbe szögező alkotást tett le az asztalra, amely az utóbbi évek mezőnyében a párját ritkítja.
Egyszerűen zseniális.
Tessék, itt a sztori:
Choi nyomozó egy tizenhét évvel ezelőtti sorozatgyilkosság következményeit nyögi, hisz futni hagyta a brutális gyilkost, akit tíz nő megölésével vádoltak.
A gyilkosságok elévülésével azonban az elkövető nyilvánosság elé áll, és bűnét megbánva egy könyvet ír, amelyben részletesen beszámol a megölt nőkről és a gyilkosságok szörnyű körülményeiről.
Azonban Choi csak egy szélhámosnak tekinti Lee-t, és nyomozni kezd.
A sztori látszólag a jól megszokott krimi-thriller sablonokra épül, fellelhető például a múltja nyomása alatt élő, összetört nyomozó szerepe, aki nem tudja feldolgozni a tizenhét évvel ezelőtt történteket.
Ezt legalább két tucat másik film is feldolgozta már, ha nem több, azonban a Confession of a Murder nagyszerűen és mégis újszerűen csavarja meg ezt a sablont, hogy aztán a történet végéhez közeledve már közel sem legyünk biztosak abban, hogy tulajdonképpen mi is a bosszú tárgya.
A film ugyanis a nyilvánvaló és egyértelmű akcióelemek mellett bosszúfilmes erényekkel is rendelkezik, és mivel nem csak Choinak, hanem az áldozatok családjának is elszámolnivalója van a brutális gyilkossal, így rengeteg érdekes karaktert ismerünk meg, akik közül mindenkinek szépen megindokolt háttérsztorit adtak, ebből adódóan mindegyiküket kidolgozottnak, teljesen emberközelinek érezzük, csakúgy, mint a látszólag rivaldafényre vágyó Lee esetében.
A történet ugyanakkor nem ilyen egyszerű, a film végéig rengeteg olyan csavar tarkítja a forgatókönyvet, ami igencsak felborítja a szereplők által alkotott sakktábla rendszerbe állított bábuit és a közöttük lévő, nem is olyan szoros viszonyrendszert, továbbá a film nem fél olyan erkölcsi és kardinális kérdéseket sem boncolgatni, mint a bűnbocsánat, a rendőrség hatásköre, vagy az elévülés jogos vagy jogtalan szükségtelensége.
Byeong-gil Jeong ezen felül nem felejt el akciófilm sem lenni, mindjárt a kezdő képsorokkal egy igencsak látványos üldözési jelenetbe csöppenünk, ez a filozófia pedig teljesen végig kíséri a filmet, ugyanakkor nem megy a történet alakulásának rovására, hanem tovább mélyíti és élvezhetőbbé teszi.
Valahogy így kell működnie egy akció-thrillernek, legalábbis az én olvasatomban.
Viszont nem szabad elsiklani a mű apróbb hibái felett sem.
A történet sokszor próbál gyerekesen vicces lenni, ami nem nagyon megy, máskor pedig az akciójelenet koreográfiája megy át modorosba, bár a hasonló verekedős betétek kedvelőinek ez is tetszeni fog, szerintem egy ilyen komolyan vett filmben azért bűn a hasonlókhoz nyúlni. Talán kissé szőrszálhasogatónak érzem magam, ugyanakkor muszáj belekötnöm a csupán néha alkalmazott, de annál sajnos sokkal rosszabbul megvalósított CGI technológiába, amelyek igazán képesek kizökkenteni a nézőt a komor hangvételből.
A Confession of Murder ennek ellenére olyan hatalmas és zseniális erényekkel rendelkezik, amelyet még ezek a gyermekded hibák sem tudnak elrontani, és pont ezért ajánlott azoknak, akik kicsit szkeptikusan állnak az ázsiai filmekhez.
Kőkemény, véres thriller, azoknak, akik már kinőttek a nyálas romantikából, és a földön járnak, ahol a kegyetlenség és az erőszak a mindennapok része.
Akik pedig rózsaszín ködben vergődnek, annak ott van a másik oldal, ahol tovább szőhetik nevetséges álmaikat.
Mert Ázsia itt van.
Lassan pedig a mindent elborító apokalipszis is.

67 Nae-ga sal-in-beom-i-da (2012)
Koreában, Lee Du-sok tíz nőt ölt meg, egyet nem találtak meg, de az eltűnéséért őt teszik felelőssé. Tizenöt év után Lee Du-sok kiad egy könyvet, amelyben részletezi a... több»
Szereplők: Jung Jae-young, Gwang Jang, Park Shi Hoo, Hae-Kyun Jung, Yeong-ae Kim