"Műszerek rajzolnak izgatott görbét, de egyik sem mutatja meg, hogy mi lakik mélyen a szívemben" (Zorán - Valahol mélyen a szívemben). "Zoránnak nincs igaza, a műszerek megmutatják mi lakik mélyen a szívemben" (Navarro). Például a film előzetesben is látható pöpec kis röntgen fáklya is ilyen műszer. Hát egy nagy várakozás lakik az én szívemben, annyi gyenge, félresikerült film után kapok-e végre egy MÉLTÓ Alien folytatást? IGEN, Igen, igen! Csak SPOILER-esen tudom elmondani úgyhogy SPOILER! Bár a Bolygó neve: Halál a nagy kedvencem, remeknek tartom hogy a Nyolcadik utas: A Halál érzületéhez tértek vissza.
Egyes kritikusok nem értették miért ilyen lassúak a szörnyek. Ezért. Valahol olvastam egy összehasonlítást, a legelső filmben mennyire szadista kéjenc módjára mozgott az Idegen, míg a második filmben inkább a rovarszerű rajban támadó gyors viselkedésük volt látható. Utálom a túlélő horror játékokat de az Alien: Isolation fantasztikus játék volt, és amikor megláttam, hogy a vészkapcsolót a játékból hozták át ebbe a filmbe, nagyra értékeltem a gesztust.
Aztán már ahogy megalapozzák a film univerzumát, bemutatják Andy-Rain kettősét, még csak a film elején vagyunk de (egy rakodótelephez tartva a filmben), már kibukott a feleségemből "már az első tíz perc is jobb mint a Prometheus-Covenant egésze". És tényleg! Ridleynek egyetlen mentsége volt számomra, nagyon szép panoráma képeket csináltak az új filmjeibe. Egyébként annyira fals volt az univerzum, karakterek, akció, párbeszédek ábrázolása, mintha egy tehetségtelen B kategóriás rendező lenne. Itt meg? Látunk nagyon szép űr képeket (és pici akciót) plusz kapunk baromi jó karakter életrajzokat is, meg a szereplők sem annyira szimplák, vagy lükén reagálnak mint a Prometheusban, Covenantban. Én például megrendültem hogy a fiatalok négy családjából háromban már meghaltak a szülők így vagy úgy. A Disney féle A Kráter gyerekfilmben döbbentem meg így, amikor az egyik gyerek szereplő elmondja, anyja meghalt, az apja is (aki ráadásul öngyilkos lett). Tehát itt is árva gyerekek (inkább fiatalok) szerepelnek, ráadásul a Vállalat cégmódosítással biztosítja a rabszolgamunkások utánpótlását a bányákba. Felháborodtam, de nagyon tetszett a világbemutatása csak így mellékszálon. Egy másik kritikus az írja milyen egydimenziós karakterek vannak ebben a filmben. Aha, mert egyébként előtörténetet szinte semmit nem kaptunk a régi első filmek karaktereiről és amúgy sem voltak jobban kidolgozva mint itt. Kivéve Bjorn karaktere, aki tényleg menthetetlenül beleragadtt a "genyóra írtak, ennyi vagyok" szerepbe, ami talán az AVP filmek szereplői szintjén van. A legjobb színész itt a szintetikus egyedet (Andy) alakító David Jonsson aki nagyon jól adta a film elején a kissé stupid robotot. Amíg Hazafi (a Boysból) főleg a szájával dolgozik :) érzékeltet, addig Andy a homlokráncolásával, halvány mosolyával ad tökéletes karaktert a figurájának. De egyébként érdemes figyelni a testmozgására is, tökéletesen hozza a gyenge motorikus funkciójú android testet. Aztán a következő, ami legjobban tetszett SPOILER! Vissza hozzák az Ash android típusának egy másik egységét, aki testévérhez méltóan, ugyanolyan jól keveri a sza...lámit a fedélzeten. És mennyire bejött nekem ez a rész! Pont ez érdekelt volna a legkevésbé (gondoltam hibásan), de azt vettem észre, az utolsó jelenetéig csillogó szemmel figyeltem Rook kutató tiszt ügyködését és (látszólagos) pálfordulásait. Persze-persze a film tele van logikai ellentmondással pl. Rook az istenek vérével kísérletezik (amit arctámadókból nyert ki) ami egy nem Newtoni folyadék, meg is mutatja a kijelzőn milyen a kémiai felépítése. Ami a bio-kémiai kijelzőn szépen olyan urna alakúvá rendeződik (csöpögő cseppekkel a tetején, a parasztoknak) amivel még David (Prometheus) ügyködött. Tudjátok, a fekete szurok lötty. De miért vesz fel egy kémiai analízisben urna alakot? Hát hogy tudjuk miről beszél az android (utalás a korábbi filmekre, amit viszont a szereplők nem ismerhetnek). Micsoda olcsó húzás, szinte sértő. Még ennél az istenek vérénél maradva, viszont azt meg csak a szakértők értik (mint én, haha) miért hasonlít az ember-idegen hibrid a Mérnökök (Enginers) fajára. De például ez az ember-idegen hibrid sokkal-sokkal jobban néz ki mint Alex Proyas (Alien 4) förmedvénye, szóval ebben meg megint csak jobb a film mint elődei. Alapvetően hibának mondanám hogy Andy nem tud kinyitni egy sima labor ajtót, később meg FÉLKÉZZEL gyűri a zsilipkaput, TART egy kéttonás teherliftet. Mert ezek az akciók már az upgradelése után voltak, egyedül az lett volna a válasz hogy azért mert a labor ajtónál még gyenge volt. Egyébként minimális lövöldözést kapunk a filmben, az viszont nagyon jó hangulatú, sziporkázó akció. "Hogyan védjük ki a savas vér maró hatását" kézikönyv ismeretéből megbuktam, pedig már jó ideje banánfej rajongó vagyok. Sikeressége ellenére Rain (Cailee Spaeny) nem egy mostanában szokványos Mary Sue (omnipotens) női főszereplő, sokkal jobban működik Ripley pótlékként mint Daniels (Katherine Waterston) a maga filmjében (Covenant). Pedig ott még a frizurájával, öltözékével is rájátszottak a hasonulással. De hát Ridley ha elszállt a tehetség, akkor nincs mit tenni, ugye? Nem is a múlton rágódva zárom az ömlengésem, bár megemlítem mennyire jót tett a filmnek a 77'-es díszletek, géppark újrázása. Ami megint csak nem ment Ridleynek, ugye?! A francba nem ezt akartam írni... Szóval nekem nagyon bejött az Andy-Rain páros már most befizetnék szívesen egy folytatásra. Mert hát az Alien: Romulussal nem Rómát alapították meg, hanem a csodálatos Alien franchise folytatásának ígéretét. Úgy látom siker lesz a film, hiába nyilatkozta az Ridley Scott a maga filmjei után "Ehh, az embereket már nem érdekli az Alien alakja". Phia!

68 Alien: Romulus (2024)
Egy elhagyott űrállomás elfeledett mélységeibe merészkedve egy csapat fiatal űrgyarmatosító találkozik az univerzum legborzalmasabb életformájával. A producer Ridley Scott, aki... több»
Zsolti, valahogy kapcsolatba kellene lépnünk. Gyúrka (endor kommandó).