Ilyen az, amikor öt fillérből forgatnak egy nagyon ütős és erős mondanivalóval rendelkező filmet, amely még napokig munkálkodik az emberben.
A Fekete pont kivitelezésében az amatőr és professzionális filmkészítés érzetét elegyíti. A statikus képi beállítások értő szemről tanúskodnak, a díszlet, casting, az előadásmód pedig amatőr, de szerintem ez szándékosan fel van erősítve.
A kezdő jelenet gyorsan elhelyez minket a magyar rögvalóságban: egy repülő ferihegyi leszállásakor halljuk a légiutas-kísérő szokásos szövegét, üdvözli az utasokat Magyarországon, tartsák bekapcsolva a biztonsági öveket a teljes megállásig stb. A gép megállásakor szokás szerint feleslegesen korán felpattan mindenki és ácsorogva vár, csak Palkót látjuk családja körében ücsörögve szemlélődni. Ő Berlinben nőtt fel, most költöznek haza Magyarországra. Érdeklődve szemléli a b*zmegolva okoskodó utasokat, és ez a szemlélődő attitűd a későbbiekben is megmarad nála, miközben tanulja a helyét a magyar iskolarendszerben.
Az iskolába Palkóval egy időben egy fiatal helyettesítő tanárnő is érkezik. A továbbiakban a történet elsősorban kettejük egyéni és összefonódó sorsát kíséri figyelemmel, de megjelenik a társadalom megannyi szelete a tanári szobában, a tankerület részéről, a konyhás és a lelassult takarítónő, a lakótelepi ablakból károgó kezeletlen pszichiátriai eset, az erőszakos tornatanár, a szülői értekezletes szülők és sok más személy képében.
Sokan átpolitizálva értelmezik a filmet, de ez téves megközelítés. A nem egészen két órás játékidő alatt a teljes magyar társadalomról kapunk egy képet, számos nagyon pontos mozaikdarabból összerakva. Ezek a darabok egyenként néha olyan erősek, mint a Monty Python, Brian élete című filmekben, csak az összkép annál melankolikusabb, bár időközben rengeteget tudunk röhögni a nyomorunkon.
A zárókép rendkívül erős és egyben lehangoló. Palkónak a filmben bemutatott utolsó lázadó gesztusa az, amikor felmászik az iskola udvarán egy magas fára, ahonnan a tanárok megpróbálják leparancsolni. Ami ezután a fával történik, az megdöbbentő lenne, ha nem itt élnénk és nem lenne annyira ismerős fordulat a számunkra, akik itt élünk ebben a bántalmazó közegben.
Mindenkinek látnia kell, de nem mindenki fogja érteni.

81 Fekete pont (2024)
A Cannes-ban bemutatott Itt vagyok és a Balaton Method című alkotásairól ismert Szimler Bálint bemutatkozó játékfilmje. A Fekete pontban visszatér korábbi munkatársa, a ma... több»
Szereplők: Marozsán Erika, Bianka Szelestey, Mészöly Anna , Rév Marcell, Mátis Paul