2025.04.20 21:29 Artemisia Olvasottság: 345x
4

Mickey, az eldobható

Pong Dzsunho a zseniális Élősködők után kissé más vizekre evezett, és Edward Ashton 2022-es regényét alapul véve egy fekete humorral átitatott sci-fi szatírát alkotott, melynek egyik fő attrakciója Robert Pattinson a címszerepben, aki igazi jutalomjátékot hoz a kettős szerepben.

Valamikor a távoli jövőben járunk, ahol a Föld egyre élhetetlenebbé válik, ezért terraformáló kolóniák indulnak útnak a világűrbe, lakható bolygók után kutatva. Egy ilyen kolóniát vezet Kenneth Marshall (Mark Ruffalo, aki a Szegény párák után ismét egy oltári ripacsot alakít), a bukott, botrányhős politikus a távoli, fagyott Niflheim bolygóra. Az expedícióhoz kénytelen-kelletlen csatlakozik Mickey (Robert Pattinson), aki a világ legveszélyesebb uzsorása elől menekülve elvállalja az egyetlen szabadon maradt pozíciót az űrhajón: "eldobhatónak" jelentkezik.

Mickey, az eldobható

Az eldobható egy különös, a Földön betiltott eljárásnak veti alá magát: minden kockázatos és/vagy halálos feladatot elvégez az űrhajón belül és kívül, és ha esetleg nem éli túl az adott megbízatást, az sem probléma. Emlékeit és genetikai információit elmentették, testét pedig az űrhajó hulladékából újra és újra kinyomtatják egy futurisztikus bioprinter segítségével.

Ennek köszönhetően Mickey-t valóban fogyóeszközként kezelik: néha munkaeszköz, néha kísérleti patkány, néha poénból, néha lustaságból hagyják meghalni. Éppen ezért Mickey már a 17. újranyomtatásnál tart, bár még mindig pocsék élménynek tartja a halált. Ezúttal is minél hamarabb túl szeretne rajta lenni, mivel földi legjobb barátja sorsára hagyja egy hasadékban a bolygó őslakos állatfajával, a "kirázokkal". Azonban valamilyen érthetetlen okból a kirázok nem végeznek Mickey-vel, hanem segítenek neki épségben visszajutni a bázisára.

Csakhogy Mickey 17 halála olyan biztosnak tűnt, hogy mire visszatér, már kinyomtatják Mickey 18-at. A többszörösség azonban illegális: a hatályos szabályok szerint ebben az esetben mindkét példányt, valamint a tárolt emlékeket és génkészletet is meg kell semmisíteni, azaz az illető nem lesz többé újranyomtatható.

A helyzetet tovább nehezíti, hogy Mickey 18 szöges ellentéte Mickey 17-nek. A meghunyászkodó, szinte a létezéséért is elnézést kérő (tehát egy hatalmas lúzer) Mickey 17-hez képest Mickey 18 határozott, domináns és progresszív (tehát egy agresszív barom), olyannyira, hogy merényletet kísérel meg a nárcisztikus zsarnok, Kenneth Marshall ellen. A spontán kirobbant zendülés mellett a kirázokkal küszöbön álló háború is bonyolítja a helyzetet.

Maró, szénfekete humorral átszőtt űreposz ez, melyben minden megvan, ami egy jó sci-fihez kell, elsősorban azonban mégis csípős társadalmi-politikai szatíra, mely görbe tükröt tartva pedzeget olyan témákat, mint az alsóbb rétegek elnyomása és kizsákmányolása, zsarnokság és diktatúra, társadalmi különbségek és szakadékok, a kisebbségekkel való bánásmód és népirtás, sőt bioetikai kérdéseket is felvet a többszörösök, azaz a klónok jogairól, autonómiájáról.

Mindez összesűrítve kerül tálalásra egy kaotikus, ám szellemes és kifejezetten szórakoztató kaland formájában, ahol a történet végére Mickey 17 sokat tanul önmaga gonosz verziójától, Mickey 18-tól, az elnyomott nép tudatára ébred saját hatalmának, és még egy kozmikus konfliktust is sikerül diplomáciai úton lecsillapítani.

Pong Dzsunho végtelenül fantáziadúsan és kreatívan gondolta újra Edward Ashton regényét, amivel ismét velős, többrétegű, és bizonyos szempontból formabontó filmet alkotott.

57 Mickey 17  (2025)

dráma | fantasy | kaland | sci-fi | vígjáték

Az emberi élet feláldozható. A bolygóközi küldetések a veszélyes, életveszélyes feladatok elvégzésében az Eldobható anyagokra támaszkodnak. A lényegüket máshol őrzik... több»

4