Filmkritikák

66 Kamaszok  (2025)

10/10
2025. 04. 08.
A 13 éves Jamie Millert iskolatársa meggyilkolásának vádjával letartóztatják. A Netflix vágatlan, egyórás snittekben felvett drámasorozata számos, a kiskamaszokat (is) érintő, aktuális és komoly problémát dolgoz fel megrendítő módon, lenyűgöző színészi alakításokkal. Nem ítélkezik, nem oktat ki, de feloldozást vagy megoldást sem nyújt. Ennél sokkal fontosabb dolgot tesz: valós kontextusba helyezi azokat a kritikus, jelenleg rendkívül aktuális problémákat, amelyeket hajlamosan vagyunk a szőnyeg alá söpörni, amelyek fölött könnyen elsiklunk, vagy egyszerűen csak elintézünk annyival, hogy megoldhatatlannak tűnő, közhelyes, elcsépelt dolgoknak nevezünk. Megtekintését emiatt mindenkinek erősen javaslom, de szülőknek kiváltképp! több»
10/10
2025. 03. 23.
Sebészeti úton létrehozott tudathasadással élő emberek lavíroznak a munka és a magánélet tökéletesen szétválasztott, kettős világában. Amikor a két világ elkezd mégis átszivárogni egymásba, felmerül a gyanú, hogy a technológiát kifejlesztő cég szándékai nem feltétlenül jóindulatúak. A sorozat nem csupán egy nagyon eredeti alapötletre épít, ám történetmesélési stílusában abszolút formabontó. Vannak olyan epizódjai, amikor úgy érzi magát az ember, mintha egy David Lynch-filmet nézne: olyan vad mentális hullámvasútra ültet fel, amin erősen kell kapaszkodnunk, ha nem akarunk kiesni. Az események ok-okozati összefüggései hagyományos logikával szinte felfoghatatlanok. Aki hozzám hasonlóan szereti az ilyesmit, annak ez egy valóságos örömutazás lesz. Ugyanakkor azok se csüggedjenek, akik a hagyományos történetvezetést preferálják, ugyanis a második évad végén nagyon sok dolog a helyére kerül azokból a furcsa, megmagyarázhatatlannak tűnő eseményekből, amelyek a Twin Peaks vagy az Inland Empire agymenését idézték. több»

70 Társ  (2025)

8/10
2025. 02. 23.
Fordulatokban bővelkedő sci-fi thriller egy társadalmi kérdéseket is felvető kamaradráma formátumában elmesélve, Sophie Thatcher izgalmas, sokoldalú játékával. Ha nem is emelkedik ki a stílus nagyjai közül, azért kellőképpen színvonalas és szórakoztató darab ahhoz, hogy megérje rá beülni a moziba. Egyszerre nyújt valódi filmes élményt a sci-fi, a kalandfilmek és a társadalmi kérdéseket érthetően boncolgató, rövid kamaradrámák kedvelőinek is úgy, hogy a műfajokat ízlésesen és jó arányérzékkel vegyítették, tehát egyik sem uralja le a másikat. több»
9/10
2025. 01. 05.
Romantikus filmdráma nehezen megválaszolható morális kérdésekkel. Almut és Tobias véletlen találkozásából szerelem, közös élet, és gyerek lesz, sok-sok hétköznapi, mégis rendkívüli pillanattal. A felhőtlen boldogságot beárnyékoló betegség nem csak próbára teszi a kapcsolatukat, de elképzelhetetlenül nehéz döntéseket is igényel. Megindító film a pillanatok megélésének fontosságáról, és a magunk után hagyott örökségről. Azoknak is bátran ajánlom, akik alapvetően nem kedvelik ezt a műfajt. A klasszikus alapszituáció és a felvetett problémák sokszor feldolgozott volta ellenére is képes elgondolkodtatni és ha nem is fogjuk utána az egész életünket átértékelni, elképzelhető, hogy néhány dologra más szemmel nézünk majd. Florence Pugh és/vagy Andrew Garfield rajongóinak pedig egyszerűen kihagyhatatlan, mert mindkettőjük munkásságában ha nem is kiemelkedő, de mindenképp meghatározó darab lesz ez a film, és tényleg valódi élmény látni a kettejük között működő zseniális összjátékot. több»

57 Blitz  (2024)

6.5/10
2024. 12. 27.
Történelmi dráma London II. világháborús bombázása idején. A kilencéves George megszökik a gyerekek evakuálására indított vonatról, és az erősen bombázott London utcáin próbál visszatalálni édesanyjához. Amit veszélyes útja során lát és átél, az nem kisgyereknek való kaland. A nyilvánvaló hibái ellenére mindenképp érdemes egyszer megnézni a Blitzet, főként a korszak és a téma iránt érdeklődőknek, mert ha nem is tartogat megdöbbentő történelmi újdonságokat, szépen árnyalja az eseményeket övező, talán kevésbé ismert társadalmi összképet. több»

61 The Outrun  (2024)

10/10
2024. 12. 15.
Amy Liptrot küzdelmei az alkoholizmussal, Nora Fingscheidt érzékeny, lírai karakterdrámájában feldolgozva, Saoirse Ronan lenyűgözően hiteles, nagyszerű játékával, háttérben a lélegzetelállítóan gyönyörű, egyben legyőzhetetlenül vad skót szigetvilággal. Küzdelem és barátkozás az elemekkel kívül és belül. Amy Liptrot szívbemarkoló története, Nora Fingscheidt érzékeny, magas művészi értékű rendezése és Saoirse Ronan színészi nagyszerűsége együttesen teszik kiemelkedő, a témában mindenképp egyedi alkotássá ezt a filmet. több»

83 Cáfolat  (2024)

10/10
2024. 11. 17.
Mi a valódi ára a valóság elhallgatásának? Az elbeszélés és annak formája közelebb vihet minket a valósághoz, de egyúttal hatékony fegyvert is ad a kezünkbe a manipulációhoz. A manipuláció célpontja pedig nem más, mint saját, mélyen gyökeredző hitünk és az előítéleteink rendszere. Áldozatai, vagy bűnrészesei vagyunk-e (esetleg mindkettő egyszerre) a titkolózásnak, a manipulációnak? Ezek a kérdések foglalkoztatják munkája során az oknyomozó dokumentumfilmeket készítő Catherine Ravenscroftot, aki épp szakmai elismerését veszi át, amikor egy ismeretlentől kap egy regényt. A könyv félelmetes pontossággal idézi fel Catherine múltjának egy olyan eseményét, amelyet ő maga már rég eltemetett, és amelyről rajta kívül csak egyetlen ember tudott, az azóta már halott Jonathan. Ezen a ponton találkozik Catherine oknyomozó-leleplező hivatása a magánéletének azzal az aspektusával, amit még a hozzá legközelebb állók sem ismernek. több»

91 A vad robot  (2024)

9.5/10
2024. 10. 27.
Nem vagyok szakértője a modern animációs filmeknek, de abban biztos vagyok, hogy az utóbbi negyedszázadban a WALL-E volt a legjobb “robotos” animációs film. Mostanáig. A vad robot ugyanis szerintem nem csak megüti, de túl is szárnyalja ezt a mércét. Peter Brown azonos című gyerekkönyvéből Chris Sanders adaptált egész estés animációs filmet a Dreamworks gondozásában. több»

61 A szer  (2024)

7.5/10
2024. 10. 20.
A szer egyszerre nagyszerű, és pocsék. Pont úgy van meg benne ez a kettősség, mint a főszereplő megkettőződött testének ellentmondásában. Ha sokkal többet dolgoztak volna a forgatókönyvön, és így a társadalmi kirekesztés és az elkerülhetetlen öregedés miatti belső vívódás a testi vonatkozáson túl egy kicsit árnyaltabb lett volna, egy igazán ütős arculcsapás lehetett volna ez a modern világunk szürrealitásának. Így viszont megmarad a valaha volt legdurvább testhorrorba oltott, egydimenziós szatírának, amire évtizedek múlva is leginkább csak arról fognak emlékezni az emberek, hogy ez volt az a film, aminek még a sajtóvetítéseiről is öklendezve rohantak ki a nézők. több»

77 Fekete pont  (2024)

9/10
2024. 09. 29.
A magyar oktatási rendszer krónikus betegségei egy Berlinből hazaköltöző, ötödikes kisfiú, és egy pályakezdő, fiatal tanárnő szemén keresztül. Szimler Bálint önéletrajzi ihletésű, javarészt civilekkel forgatott első egész estés játékfilmje egy groteszk humorral átszőtt, epizodikus szerkezetbe öntött, gyönyörű képsorokkal bemutatott társadalomrajz. több»