Kevés olyan televíziós sorozat született a ’80-as években, amely akkora hatást gyakorolt volna a popkultúrára, mint a Miami Vice. Michael Mann produceri közreműködésével 1984-ben indult a sorozat, amely nemcsak a krimisorozatok világát újította meg, hanem a televíziózás esztétikáját is átírta. Sonny Crockett (Don Johnson) és Ricardo Tubbs (Philip Michael Thomas) karakterei mára kultikus státuszt értek el, de a sorozat valódi ereje abban rejlett, ahogyan a bűnüldözés és a bűn világát a ’80-as évek esztétikai elemeivel és társadalmi árnyalataival vegyítette. A Miami Vice egyik legnagyobb újítása az volt, hogy a város szinte önálló főszereplővé vált. A neonfényekben úszó éjszakai jelenetek, a tengerparti luxusvillák, a menő sportautók és a csillogó jachtok nem pusztán díszletek voltak, hanem szervesen hozzátartoztak a sorozat stílusához. Az operatőri munka és a színvilág tudatosan épített a kontrasztokra: a napfényes, színes külső felvételek mögött mindig ott lappangott valami sötét, nyomasztó hangulat. Az epizódok vizuális stílusa annyira újszerű volt, hogy sok kritikus „videoklip-esztétikának” nevezte. A lassított képek, a zenei montázsok és a festményszerű beállítások gyakran többet mondtak el a karakterek lelkiállapotáról, mint a dialógusok.
Nem lehet a Miami Vice-ról beszélni a zene nélkül. Jan Hammer elektronikus dallamai időtlen atmoszférát teremtettek, miközben a kor legnagyobb slágerei – Phil Collins, U2, Dire Straits vagy éppen Glenn Frey – tökéletesen illeszkedtek a jelenetekhez. A sorozat zenei koncepciója szinte előrevetítette a modern filmek és sorozatok soundtrack-központú gondolkodását. A zene nem csupán háttér volt, hanem a történetmesélés aktív része.
Crockett és Tubbs párosa a klasszikus ellentétre épült. Crockett a kiégett, cinikus, de stílusos nyomozó, akinek múltja és veszteségei meghatározzák minden döntését, míg Tubbs inkább higgadtabb, megfontoltabb karakter, aki New Yorkból érkezve új perspektívát hoz a történetbe. Kettejük kémiája és barátsága adta a sorozat érzelmi magját.
A mellékszereplők – mint Castillo hadnagy (Edward James Olmos) szigorú, karizmatikus alakja – szintén sokat hozzátettek a sorozat mélységéhez. Castillo szinte minden jelenlétével erőt és súlyt adott a történetnek, ráadásul az ő figurája mutatta meg, hogy a sorozat nem csupán divatos külsőségekről szól, hanem valódi drámai erővel is bír. Bár a sorozat a felszínen gyakran tűnt divatos, könnyed akciókriminek, valójában nagyon is komoly témákat feszegetett. A drogkartellek hatalma, a korrupció, a határvonal a rendőrség és a bűnözők világa között mind-mind központi szerepet kaptak. Gyakran mutatta meg a Miami Vice, hogy a „jó” és a „rossz” közötti határvonal mennyire elmosódhat, és milyen árat kell fizetni a bűn elleni harcban. Ezzel együtt a sorozat a ’80-as évek gazdasági és kulturális változásait is leképezte: a gyors meggazdagodás vágyát, a fogyasztói társadalom csillogását és annak árnyoldalait.
Bár a Miami Vice sok szempontból forradalmi volt, nem mentes a hibáktól. Az epizódok minősége hullámzó: egyes részek rendkívül erőteljesek, míg mások inkább csak a stílusra és a zenére építenek, valódi dramaturgiai tartalom nélkül. Emellett a sorozat sokszor túlzottan is a divatra támaszkodott – a pasztellszínű öltönyök, a fehér sportcipők és a csónakcipők mára ugyan kultikus jelképek, de akkoriban sok kritikus felrótta, hogy inkább a kifutóra, mint a rendőrségre emlékeztetett a sorozat világa.
A Miami Vice mégis maradandó nyomot hagyott a televíziózásban. Először bizonyította, hogy a sorozatok lehetnek vizuálisan és zeneileg ugyanolyan igényesek, mint a mozifilmek. Inspirációként szolgált későbbi produkciók számára, és olyan filmes alkotók, mint Quentin Tarantino vagy Nicolas Winding Refn számára. A Miami Vice nem egyszerűen egy krimisorozat volt, hanem kulturális jelenség. A stílus, a zene, a látvány és a drámai tartalom egyedi keverékével új irányt adott a televíziós történetmesélésnek. Bár nem minden epizód állta ki az idő próbáját, a sorozat egésze máig megkerülhetetlen referencia a popkultúrában és a televízió történetében.

79 Miami Vice (1984)
akció | dráma | krimi | misztikus | thriller
A Miami Bűnügyi Nyomozóhivatal két keményfejű nyomozója, Crockett és Tubbs önmagukban is megéri a pénzét, együtt azonban lehetetlen lerázni őket. A páros nem ismer... több»
Szereplők: Bruce Willis, Liam Neeson, Julia Roberts, Steve Buscemi, Helena Bonham Carter