TOP15: A legjobb 2022-es filmek a világ 165 kritikusa szerint

Lehet, hogy a naptári év lassan a végéhez közeledik, de a legjobb filmnek járó Oscar-díjért folyó versenyben a 2022-es év legjobb filmjei még mindig teljes gőzzel kampányolnak.

Az IndieWire éves kritikai felmérésében 165 kritikus és újságíró szavazott a legjobb filmekről és alakításokról a világ minden tájáról. Az IndieWire, a The New Yorker, a Rolling Stone, a The Hollywood Reporter, a The Atlantic és az Entertainment Weekly munkatársai, valamint újságok, weboldalak, rádiók és televíziók szabadúszó és munkatársai szavaztak Európából, Latin-Amerikából, Afrikából és Ázsiából - az Egyesült Államok és Kanada minden tájáról. Minden résztvevőnek csak olyan filmekre kellett szavaznia, amelyek az elmúlt naptári évben az Egyesült Államokban moziban, streaming- vagy VOD-forgalmazásban jelentek meg.

 

#15

dráma | vígjáték

HBO Max

A sötét vígjáték, amelynek középpontjában egy divatmodellként dolgozó celebpár áll, akiket meghívnak egy szupergazdagok számára szervezett luxushajóútra. A jacht, amelynek... több»

A film eddigi elismerései: Cannes-ban elnyerte az Arany Pálmát és az AFCAE Art House Cinema díját; az Európai Filmdíjjal a legjobb film, a legjobb rendező és a legjobb színész (Zlatko Burić) díját nyerte el; a Los Angeles-i Filmkritikusok Szövetsége a legjobb női mellékszereplőnek (Dolly de Leon) járó díjat ítélte oda. / Az IndieWire kritikája: "A film, az előkelő férfimodellek világában kezdődik. A visszafogott és veszélyesen majdnem okos Derek Zoolander-típus, akit Harris Dickinson tökéletesen játszik, a 25 éves Carl karrierje öregkori szakaszához érkezik. Egy könyörületes társadalom egyszerűen eutanáziába küldené Carlt, ahelyett, hogy elszenvedné az Instagram-követők elvesztésével járó lassú megaláztatást - és megkímélne minket attól a kellemetlenségtől, hogy még 145 percig néznünk kelljen ezt az ocsmány teremtményt -, de a divatipar nem ilyen kegyes. Ehelyett Carl szupermodell barátnője, Yaya (őt Charlbi Dean játssza) legújabb kifutó show-ján találja magát ülőhely nélkül, majd kimerítően alkudozik vele a vacsoraszámláról később aznap este. Ezek a nyitójelenetek időnként felvillantják azt a huncut szellemességet, amelyet Östlund már régóta alkalmaz a férfiak bizonytalanságával szemben, és még mindig imádja nézni, ahogy a férfiak a nemi hatalom fájdalmas átadásán keresztül vergődnek. Már csak a színpadra állítás erejével is, az egyik jelenet, amelyben Carl és Yaya pénzzel dobálóznak, miközben egy csukódó liftajtó ellentétes oldalán vitatkoznak, majdnem ugyanazt a súrlódást hozza létre, ami Östlund korábbi munkáit olyan csodálatosan viszketeggé teszi."
#14

70 Áldás  (2021)

(1)

dráma | életrajzi | háborús

HBO Max | TV-ben (Cinemax 2, csütörtök 01:33)

Siegfried Sassoon angol költő, író és katona életének története. több»

A film eddigi elismerései: Az IndieWire 2021-es Kritikusok Szavazása alapján a 2022-ben induló legjobb film díjazottja; a San Sebastián-i Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb forgatókönyvnek járó díjjal jutalmazták. / Az IndieWire kritikája: "Az Áldással - egy újabb látványos és borzasztóan szomorú életrajzi film egy költőről, akit megátkoztak azzal a képességgel, hogy kifejezzen egy olyan magánéleti gyötrelmet, amitől soha nem tudott megszabadulni - Davies ismét olyan filmet készített, ami olyan, mintha valaki a lelkét nyúzná a vásznon. Legutóbb Emily Dickinson volt az, aki a prizmát szolgáltatta, amelyen keresztül Davies megtörhette saját vágyait és sebeit, itt pedig az angol költő, Siegfried Sassoon, egy nyíltan, de neheztelve meleg férfi, aki kétségbeesetten keresi a lelki békét, amit csak más emberekben tudott keresni. Daviesnek több közös vonása van Sassoonnal, mint Dickinsonnal - egy ideig még az életük is fedte egymást -, de a nézőnek nem kell semmit sem tudnia a rendező munkásságáról ahhoz, hogy érezze, a Sassoon fájdalmas történetén keresztül átvérző sebeket. Ez a film a megváltás iránti igénytől remeg, amely soha nem jön el."  
#13

68 Az örök lány  (2022)

(3)

dráma | misztikus

HBO Max

Az elismert filmrendező, Joanna Hogg kísértettörténetében egy középkorú lánynak és idős édesanyjának rég eltemetett titkokkal kell szembenéznie, amikor visszatérnek egykori... több»

Az eddigi szerzett elismerések: Arany Oroszlánra jelölték Velencében. / A film elegánsan karcsú fantomja, amely egy kísérteties hotelnyi gótikus horrortrópust csatornáz egy nő szívszorító történetébe, aki megpróbálja meglátni saját szellemét. Az "Örök lány" Hogg visszatér személyes élményeinek kísértetjárta folyosóira - és váratlanul saját maga kitalált fiktív verziójához, amelyet azért talált ki, hogy végigsétáljon rajtuk. Igen, Julie Hart visszatér, Tilda Swinton pedig átveszi azt a szerepet, amelyet a lánya alakított a "Szuvenír"-ben (az a '80-as években játszódott, ez a jelenben).
#12

80  (2022)

(3) (6)

dráma

HBO Max | TV-ben (HBO 3, csütörtök 01:33)

A világ titokzatos hely, ha egy állat szemével nézzük. Balthazar egy szürke, melankolikus tekintetű szamár, aki életútja során jó és rossz emberekkel találkozik, örömöt és... több»

A film eddigi elismerései: A cannes-i zsűri díja és a cannes-i filmzene díja; az Európai Filmdíjakon a legjobb eredeti filmzene és az Európai Egyetemi Filmdíj nyertese. / " Egy szerény szamár szemszögéből mesélve - gyakran szó szerint - Skolimowski őrült, vizuálisan kísérleti "remake"-je Robert Bresson 1966-os fekete-fehér drámájának, az Au Hasard Balthazarnak, rengeteg bólintással honfitársaira, és kevés köze van Skolimowski korábbi filmjeihez. A címszereplő szamár, akinek hangutánzó neve van (Franciaországban "Hi-Han"), kiszabadul egy cirkuszból Közép-Lengyelországban, és rövid időre hardcore "ultra" szurkolóvá válik egy helyi focicsapatnál, mielőtt további kalandokba keveredik, és útközben bejárja az élet tágasságát. Eo még Isabelle Huppert-tel is találkozik, amire minden élőlény büszkén tekinthet vissza. (Cannes válasza a Marvel-kameónak, és a tegnap esti sajtóvetítésen Huppert megjelenése a korszakalkotó zihálást váltotta ki)." - Adam Solomons kritikája.
#11

65 A jövő bűnei  (2022)

(9) (9)

dráma | erotikus | horror | sci-fi

Cinego | Telekom TVGO

A közeljövőben az emberek fejlődésük során megpróbálnak majd alkalmazkodni a szintetikus környezethez. Míg egyesek kihasználják a transzhumanizmusban rejlő korlátlan... több»

A film eddigi elismerései: A kanadai rendezők céhe a legjobb rendezésért járó díjjal tüntette ki. / Cronenberg elmulasztotta pontosítani, hogy ezek az elképzelt nézők - akik ugyanolyan valószínűtlenek, mint a tömeg, amely állítólag pánikszerűen menekült, amikor a Lumière fivérek egy vonatot irányítottak rájuk - a tragédia, és nem a véres események miatt rohanják meg a folyosókat. Ne értsük félre, A jövő bűnei ízig-vérig Cronenberg, a maga nemében a szerzői díszítésekkel (a nyöszörgő organikus ágy, amelyben a szereplők alszanak, önmagában is riasztó rémálom) és szlogenekkel ("a sebészet az új szex"). Ugyanakkor azonban ez a homályos és furcsán reményteli meditáció a szerves élet és a szintetikus anyag makro-összefüggéséről a teljes mértékben kielégítőbb undorító klasszikusaihoz kapcsolódik, mert túlmutat rajtuk.
#10

dokumentum

A film Nan Goldin művésznő életét és a Sackler család, a gyógyszergyártó dinasztia bukását követi nyomon, amely nagymértékben felelős az opioid-járvány felfoghatatlan... több»

A film eddigi elismerései: A Velencei Filmfesztiválon elnyerte az Arany Oroszlánt és a Smithers Alapítvány díját; a National Board of Review által a kifejezés szabadságáért járó díjjal tüntették ki; és még sok más díjat is elnyert. / "A cím már a vetítés előtt borzongást keltett a Velencei Filmfesztivál versenyprogramjában, és inkább hangzott egy Yeats-vers sorának, mint a CITIZENFOUR rendezőjének legújabb dokumentumfilmjének. A nagy hír: a film megfelel ennek. Laura Poitras, aki már eddig is erős rendező volt, egy megdöbbentő intelligenciájú és még nagyobb érzelmi erővel bíró, megrázó és lesújtó alkotással tért vissza. Az All the Beauty and the Bloodshed Nan Goldin életéről és művészetéről szól, és arról, hogy mindez hogyan vezette őt a P.A.I.N. (Prescription Addiction Intervention Now) megalapításához, egy érdekvédelmi csoporthoz, amely a Sackler családot veszi célba az OxyContin gyártása és terjesztése miatt, ami egy mélyen addiktív gyógyszer, amely súlyosbította az opioidválságot. A film a közösség kötelékeiről, az elnyomás veszélyeiről és arról szól, hogy a művészet és a politika ugyanaz a dolog." - írta Sophie Monks Kaufman.
#9

87 Top Gun: Maverick  (2022)

(56) (23)

akció | dráma

SkyShowtime | Netflix

A légierőnél töltött három évtizednyi szolgálat után Pete "Maverick" Mitchell (Tom Cruise) tesztpilótaként folytatja karrierjét. Nem akarja, hogy kitüntetésben részesítsék,... több»

A film eddigi elismerései: A National Board of Review legjobb filmnek járó díja; a People's Choice Awards 2022-es akciófilmjének győztese. / Az IndieWire kritikája: "Cruise-t figyelve, amint egy vadászgépet vezet 200 láb magasan a Death Valley felett, egy másikkal pedig dugóhúzóval átrepül a washingtoni Cascade-hegységen, és karrierje egyik legsebezhetőbb alakítását nyújtja, miközben annyi erőt tart ki, hogy gyakorlatilag valós időben láthatjuk, ahogyan elszáll, rájövünk - világosabban, mint valaha -, hogy ez a vad szemű holdkóros úgy készít filmeket, mintha az élete múlna rajta. Mert így van, és nem először bizonyítja ezt be. De ha a Maverick nem is ér fel a Mission: Impossible - Fallout-hoz puszta kinetizmus és jól megszervezett félelem tekintetében, ez a régóta késleltetett folytatás többet tesz azért, hogy tisztázza, mit is jelent ez, mint bármi, amit Cruise valaha is készített. És ennek oka egyszerű: Tom Cruise Maverick, Maverick pedig Tom Cruise."
#8

84 RRR  (2022)

(2)

akció | dráma

Fiktív történet két legendás forradalmárról és az otthonuktól való elszakadásukról, mielőtt az 1920-as években harcolni kezdtek volna a hazájukért. több»

A film eddigi elismerései: A Hollywoodi Kritikusok Szövetségének díjátadóján a Spotlight-díj nyertese; a Saturn-díjátadón a legjobb nemzetközi film díját nyerte el. / "S.S. Rajamouli RRR című filmje egy káprázatos történelmi fikció - a hangsúly a "fikción" van -, amely a mozgóképet egyszerre teszi bensőségessé és hatalmassá. A lüktető korabeli akciódráma még a rendező rekordot döntögető "Baahubali" filmjeit is túlszárnyalja (az azokat ismerő nézők valószínűleg nem tudják, mire számíthatnak itt), köszönhetően a meztelen őszinteség, a bocsánatkérés nélküli macsóság és a tökös akcióművészet keverékének. A filmet Észak-Amerikában több mint ezer mozivásznon játsszák, és a telugu nyelvű moziban jártas, tömött közönséggel való megtekintése valószínűleg az elképzelhető legzajosabb és leghangosabb moziélményt fogja nyújtani. A közelmúltban számos filmet úgy üdvözöltek, mint "a mozi visszatérését" a pandémia után, de az RRR különlegessége, hogy egyszerre tér vissza mindenhez, ami a filmes élményt naggyá teszi." - Siddhant Adlakha kritikája.
#7

60 Nem  (2022)

(31) (10)

horror | misztikus | sci-fi

SkyShowtime | Netflix | Telekom TVGO

Igencsak rövid időn belül kiderült, hogy Jordan Peele napjaink egyik rendezőzsenije, aki a Tűnj el! és a Mi című alkotásaival már bizonyította, hogy a horror műfaja tartogat... több»

A film eddig bezsebelt elismerései: A New York-i Filmkritikusok Körének díjátadóján a legjobb női mellékszereplő (Keke Palmer); a Saturn Awards-on a legjobb sci-fi film díjazottja. / "A Nem az egyetlen olyan sci-fi film, amely Guy Debordot és Ed Woodot egyformán megijesztheti és elragadtathatja, a kis zöld emberkék és a keréktárcsás UFO-k napjaira való szédületes visszautalást kínál, amely reméli, hogy újraéleszti ezeket a klasszikus trópusokat a közönség számára, akik már túl sok vérontást láttak a saját vásznukon ahhoz, hogy higgyenek Hollywood "rossz csodáiban". Ez a film olyan emberekre irányul, akik már annyiszor látták 9/11-et a televízióban, hogy az már elvesztette minden szó szerinti jelentését; akik Dril tweetek között a testkamerás snuff-filmek mellett görgetnek; akik megszokták, hogy az amerikai életet a roncsok belsejéből nézzék." - írja - megint csak - David Ehrlich a filmről.
#6

60 A titokzatos nő  (2022)

(3) (4)

dráma | krimi | misztikus | romantikus | thriller

Cinego

Hae-jun egy sziklamászó halálának körülményei után nyomoz. Az ügy megoldása során megismerkedik a rendkívül titokzatos és vonzó özveggyel, Seo-rae-val, akivel a... több»

A film elismerései: A Blue Dragon Film Awards-on a legjobb film, a legjobb forgatókönyv, a legjobb zene, a legjobb rendező, a legjobb színész (Park Hae-il), a legjobb színésznő (Tang Wei), a legjobb forgatókönyv és a népszerű sztár (Go Kyung-pyo) díját nyerte el. / Az IndieWire kritikája: "Az év (eddigi) legromantikusabb filmje egy rendőrségi eljárási cselekmény. Az Oldboy rendezője, Park Chan-wook - akinek operai bosszú-melodrámái átadták a helyüket egy sor elragadóan barokkos, hitchcocki szerelmi történetnek a különböző "perverziókról", amelyek összeköthetnek két útkereső lelket - egy detektívthrillert készített. Még szerencse, hogy A titokzatos nő nem egy krimi - ahogy azt a főszereplő szánalmas erőfeszítéseiből is meg lehet majd állapítani, amit a legújabb ügy megoldása érdekében tesz. Park vicces, játékos és egyre megrendítőbb krimijét ugyanis kevésbé érdekli, hogy Hae-joon (Park Hae-il) mit tud a gyanúsítottjáról, mint az, hogy mit érez iránta."  
#5

77 A Fabelman család  (2022)

(10) (8)

dráma

Steven Spielberg napjaink egyik élő legendája. Hollywood egyik legkeresettebb és legsokoldalúbb rendezője olyan nagysikerű és mára kultikussá vált produkciókat készített, mint... több»

Az eddigi elismerések: A National Board of Review a legjobb rendezésért és a legjobb áttörő alakításért (LaBelle-nek) járó díjjal tüntette ki a filmet és alkotóit. / "Volt-e bármilyen válás mélyebb hatással az amerikai képzeletre, mint a Steven Spielberg szülei között történt? Ez volt az a szakítás, amely milliónyi kasszasikert indított el. Ami az apakérdéseket sajátos látványossággá tette. Ez vezetett közvetlenül az E.T., a Kapj el, ha tudsz és a Harmadik típusú közeli találkozások utolsó jeleneteihez, miközben megnyitotta az utat a nukleáris család összeomlásáról szóló ikonikus filmek sora előtt is - bármelyik multiplex mozi megmondaná, hogy ez volt a középosztály meghatározó válsága a 20. században. És így érthető, hogy a Fabelmans, amelyben Spielberg végre nyíltan foglalkozik a szülei válásával - méghozzá pontos önéletrajzi részletességgel, minden egyes felvétel egy-egy emlék - legalább annyira a mi történetünknek tűnik, mint az ő sajátjának. Azt mondanám, hogy ez a játékos, mégis csupaszon személyes coming-of-auteur-eposz megpróbálta kettéválasztani a memoár és a közönségfilm közötti különbséget, de úgy tűnik, még elszántabban próbálja összeegyeztetni a kettőt: Mi másról szólna Steven Spielberg végső válófilmje, ha nem a megbékélés reményéről?" - olvashattuk egy újabb IndieWire kritikában.
#4

akció | fantasy | kaland | sci-fi | vígjáték

Netflix | Telekom TVGO

Borzalmas fenyegetés készül eltörölni az összes, létező univerzumot. Látszólag semmi remény arra, hogy bárki is megmeneküljön, de talán még nincs minden veszve. A létet... több»

A film és alkotói gárdájának eddigi elismerései: A Gotham Independent Film Awards-on a legjobb játékfilm és a legjobb mellékszereplő (Ke Huy Quan) díját nyerte el; a National Board of Review a legjobb színésznőnek (Yeoh-nak) járó díját kapta; és még sok más elismerést. / "Ez egy orgiasztikus, pofonegyszerű zseniális alkotás, amely nem annyira narratív filmként működik, mint inkább egy részecskegyorsító - vagy talán egy kozmikus mosógép -, amelyet két pszichopata 12 éves gyerek tervezett abban a reményben, hogy kikönnyítsék a szorongást, hogy milyen lehetne az életünk, azzal a szépséggel, ami van. Ez egy olyan gépezet, amelyet Michelle Yeoh eddigi legjobb alakítása hajt, tele van a legőrültebb harcművészeti csatákkal, amelyeket Stephen Chow még sosem forgatott, és átitatva azzal a fajta "minden megengedett" szellemiséggel, amelyet manapság csak a tévében lehet látni. A Minden. Mindenhol. Mindenkor pont annyira túlzsúfolt, mint amennyire a címe sejteti és az első perctől kezdve olyan kreatívan kötetlen, hogy ehhez képest Daniels korábbi próbálkozásai olyanok, mintha bressoni visszafogottsággal készültek volna (kontextus kedvéért: a legutóbbi filmje egy édes mese volt, amelyben Harry Potter egy robbanásszerűen fingó hullát alakított). Ezt a filmet kétszer is megnéztem, csak hogy megbizonyosodjak róla, nem hallucináltam-e teljesen elsőre, és ugyanezen okból hamarosan harmadszor is megnézem. Nem várom, hogy valaha is megértsem, hogyan készült, de azt már tudom, hogy működik. És azért tudom, hogy működik, mert a késztetésem, hogy a tökéletlenségeit piszkáljam, és azon tűnődjek, hogyan lehetett volna másképp." - David Ehrlich kritikája
#3

77 A sziget szellemei  (2022)

(15) (16)

dráma | vígjáték

Disney+ | Telekom TVGO

Pádraic és Colm Írország partjaitól nyugatra eső kis elzárt szigeten élnek. A két férfi hosszú évek óta szoros barátságot ápol, ám kapcsolatuk most zátonyra fut, miután... több»

A film és alkotóinak eddigi elismerései: A legjobb forgatókönyvért járó Arany Osellát és a legjobb színésznek járó Volpi-kupát kapta Velencében; a National Board of Review-től a legjobb férfi főszereplő (Farrell), a legjobb férfi mellékszereplő (Gleeson) és a legjobb eredeti forgatókönyv díját nyerte el. / Az IndieWire kritikája a filmről: "Ez talán magyarázatot adhat a rendezés kőkemény magabiztosságára és arra, hogy a történetet a címében ígért gyászos fináléig követi (Sheila Flitton fergeteges a megtestesült banshee-ként, Mrs. McCormick, egy vén banya, aki olyan boldogan játssza magát a halált, hogy akár kaszával a kezében is biceghetne Inisherinben). Ha a filmet a legkevésbé sem korlátozza a terjedelme vagy a helyszíne, az azért van, mert a Galway-öböl hihetetlenül gyönyörű hátteret ad neki, tele zöld dombokkal és minden oldalról elragadó kilátással az óceánra. Ez a tökéletes tündérmesei idill Carter Burwell baljós zenéjének hárfái és glockenspieljei számára."
#2

78 Volt egyszer egy nyár  (2022)

(3) (11)

dráma

Cinego | HBO Max | Telekom TVGO

Sophie elgondolkodik az apjával együtt töltött nyaraláson, amely ugyan húsz évvel ezelőtt történt, azonban a lányt még mindig nosztalgiával tölti el. A kézi kamerával... több»

A film és alkotói gárdájának eddigi elismerései: A cannes-i zsűri francia Touch-díját kapta; a National Board of Review a legjobb rendezői debütálás díját szavazta meg Wells-nek; a British Independent Film Awards-on a legjobb forgatókönyv, a legjobb operatőri munka, a legjobb vágás, a legjobb zenei felügyelet és a Douglas Hickox-díj nyertese lett az alkotás. / Az IndieWire kritikája: "Charlotte Wells "Aftersun" című filmje nem csupán egy őszinte film arról, hogyan emlékezünk azokra az emberekre, akiket elvesztettünk - egyszerre töredezett, megfoghatatlan, sehol és mindenhol -, hanem az emlékezés szívbemarkoló aktusa is. Itt, egy ferde, de gyengéd történet keretein belül, amely elég kicsi ahhoz, hogy egy pillanatfelvételen is elférjen (vagy egy régi videokamera LCD-képernyőjén), Wells olyan filmet hoz létre, amely fokozatosan visszhangzik messze a képkockáin túl."
#1

70 TÁR  (2022)

(5) (6)

dráma | zenés

SkyShowtime | Telekom TVGO

A klasszikus zene nemzetközi világában játszódó film középpontjában Lydia Tár áll, akit széles körben az egyik legnagyobb élő zeneszerző-karmesternek tartanak, és aki egy... több»

A film és alkotói gárdájának eddig kapott elismerései: Blanchett elnyerte a legjobb színésznőnek járó Volpi-kupát Velencében; a Gotham Independent Film Awards-on a legjobb forgatókönyv díját; a New York-i Filmkritikusok Körének díját a legjobb filmnek és a legjobb színésznőnek (Blanchett); a Los Angeles-i Filmkritikusok Szövetségének díját a legjobb filmnek, a legjobb rendezőnek, a legjobb színésznőnek (Blanchett) és a legjobb forgatókönyvnek; a Boston Society of Film Critics díját a legjobb rendezőnek. / "A TÁR sokkal több, mint a "cancel-kultúráról" szóló Nagy Amerikai Film - ezt a kifejezést minden egyes mozdulatával megalázza -, de ez a sűrű és nehéz portré egy női karmester kegyvesztéséről is megköveteli, hogy már az első felvételtől kezdve ezen az egyedülálló lencsén keresztül nézzük. Todd Field izgalmas, megtévesztően szigorú harmadik filmje két kézzel ragadja meg a digitális korszak diskurzusának villamosított kerítését, és meri 158 percen át tartani, abban a reményben, hogy végül talán elkezdjük úgy érezni, hogy magunkat is sokkoljuk." - írta a filmről David Ehrlich, kritikus.